Lego-filmen er en gigantisk global succes

Penge og værdifuld opmærksomhed strømmer i de danske klodsers retning: Lego-filmen er årets hidtil mest sete film i USA og nummer to i hele verden.

»The Lego Movie« har på tre måneder solgt billetter for over to milliarder kroner og er dermed den næstmest sete film i hele verden indtil nu i 2014.  Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den kostede 60 millioner dollar at lave, og den har indtil nu indtjent 425 millioner dollar rundt om i verdens biografer. Dermed har »The Lego Movie« ikke alene givet den danske legetøjsfabrikant masser af omtale og branding, filmen har også tjent mere end to milliarder kroner hjem i rent overskud til biograferne, Lego og filmselskabet Warner Brothers.

Det viser tal fra BoxOfficeMojo, som er en del af IMDB.com - men hvordan pengene fordeles mellem Warner Brothers og Billund-virksomheden er efter alt at dømme en velbevaret hemmelighed. 

Lego-filmen havde premiere i begyndelsen af februar, og den er lige nu den mest sete i Tyskland og Australien.

Knap tre måneder efter lanceringen i USA er filmen på en aktuel 12. plads over de mest sete film, men for hele året til dato er »The Lego Movie« en suveræn nummer 1 i de amerikanske biografer. Med billetsalg for 251 mio. dollar i USA er der lige nu 80 millioner dollar ned til nummer to på listen, som er »Captain America: The Winter Soldier«.

På verdensplan er den amerikanske helt dog et godt stykke foran med billetsalg for 505 millioner dollar indtil nu.

Herhjemme er Lego-filmen knap så stærk en billetsælger. Ifølge tallene fra BoxOfficeMojo er legetøjsfilmen kun på en fjerdeplads efter »Klassefesten 2 - Begravelsen«, »The Wolf of Wall Street« og »Far Til Fire 8«.

Også når det gælder salg af selve legetøjet er Lego nummer to i verden efter Mattel, der blandt andet står bag Barbie-dukkerne, men Lego haler ind: Sidste år steg omsætningen med 10 procent til 25,4 milliarder kroner, mens Mattels omsætning skrumpede to procent til 36,4 milliarder kroner. For de første tre måneder af 2014 meldte Mattel torsdag om endnu et lille tilbageskridt.

I løbet af 2013 var verdens bedst indtjenende film »Iron Man 3«, som globalt solgte billetter for 1,2 milliard dollar - 6,5 milliarder kroner.