Lego er tilbage på sporet – men konkurrenten taber terræn

Legos konkurrent, den amerikanske legetøjsproducent Hasbro, måtte se omsætningen rasle ned med 12 pct., mens nettoindtjeningen blev næsten halveret i regnskabsåret 2018.

For en uge siden fremviste Lego-konkurrenten, Hasbro, denne Chewbacca-dukke på selskabets Star Wars-bod i forbindelse med den årlige New York Toy Fair. Dukkeudgaven af Han Solos assistent fra rumskibet Tusindårsfalken, er et af de stykker legetøj, som skal være med til at vende udviklingen hos Hasbro. Foto: EDUARDO MUNOZ ALVAREZ / AFP / Scanpix Fold sammen
Læs mere

Mens Legos topchef, Niels B. Christiansen, jubler over, at det er lykkedes at vende nedgang til fremgang i det seneste årsregnskab, er optimismen knap så stor hos den ene af Legos store amerikanske konkurrenter.

Det amerikanske selskab Hasbro, hvis logo man blandt andet finder på Nerf-guns og Monopoly-spillet, kom ud af 2018 med en omsætningsnedgang på 12 pct. til godt 30 mia. kr., mens nettoindtjeningen er næsten halveret fra 2,6 mia. kr. til 1,4 mia. kr.

Den dalende omsætning skyldes ifølge årsregnskabet fra den børsnoterede legetøjsvirksomhed, tabt omsætning på grund af Toys'R'Us' konkurs og efterfølgende lukning af butikker i USA, Europa og Asien. Dertil kommer, at afviklingen af lagrene hos Toys'R'Us rundt om i verden, har haft større indflydelse, end Hasbro oprindeligt regnede med.

Brian Goldner, topchef i legetøjskoncernen Hasbro

»2018 var et år præget af meget disruption, drevet af Toys'R'Us' konkurs og nedlukning over hele verden«


Oven i Toys'R'Us-konkursen, er omsætningen faldet yderligere uden for USA, primært i Europa, hvor Hasbro står over for ændrede indkøbsvaner hos kunderne, store ændringer i detailhandlen og en tendens til at detailbutikkerne reducerer deres lagre. Samtidig har især det britiske marked haft udfordringer, og så skal der også lægges tab på grund af udviklingen i valutakurserne oveni.

»2018 var et år præget af meget disruption, drevet af Toys'R'Us' konkurs og nedlukning over hele verden og et skiftende landskab, når det gælder forbrugere og detailbranchen,« udtaler Brian Goldner, topchef hos Hasbro.

Han indrømmer også, at Hasbro ikke var i stand til at genvinde så stor en del af det salg, selskabet ellers har haft via Toys'R'Us, i julehandlen.

Trods udfordringerne udbetaler det børsnoterede Hasbro otte procent i udbytte for 2018 per aktie.