Lego er højdespringer blandt verdens 100 mest værdifulde brands

Klodserne fra Billund er på et år kun blevet overhalet af de amerikanske internetgiganter Facebook og Amazon.

Foto: THOMAS SAMSON. Den danske klodsgigant Lego er det tredjehurtigst voksende varemærke i verden, når man måler på, hvor værdifuldt det er.
Læs mere
Fold sammen

Den danske klodsgigant Lego er det tredjehurtigst voksende varemærke i verden, når man måler på, hvor værdifuldt det er.

Det fremgår af Interbrands årlige kortlægning af verdens 100 mest værdifulde varemærker, »Best Global Brandts«. For fjerde gang i træk indtager Apple og Google toppen som henholdsvis nummer et og to, mens Coca-Cola ligger på tredjepladsen.

Lego er - målt i værdi af varemærket - verdens nummer 67. 6,69 milliarder dollars eller 44,4 milliarder kroner er de danske klodser værd, og dermed lander Lego på en tredjeplads efter verdens største sociale netværk Facebook og internetgiganten Amazon, når man ser på, hvor meget mere værd varemærket er blevet i forhold til sidste år. Lego er gået 25 procent frem, hvor Facebooks værdi er vokset med 48 procent og Amazons med 33 procent, viser undersøgelsen.

Eneste danske på listen

Det er teknologivirksomheder og bilmærker, der dominerer listen. 29 af de 100 virksomheder stammer fra de to brancher. Microsoft, Toyota, IBM, Samsung, Amazon, Mercedes-Benz og General Electric er også på top 10-listen.

Lego er eneste danske varemærke på top 100-listen.

Rangordningen sker på baggrund af selskabernes regnskaber, deres indflydelse på kunderne og deres styrke til enten at vedligeholde et værdifuldt varemærke eller sikre virksomhedens fremdrift i salget.

Værdien af Apple-varemærket er på et år steget med fem procen ttil 178,1 milliarder dollars, mens Google-mærket på et år er blevet 11 procent mere værd, nemlig nu 133,2 milliarder dollars. Coca-Cola er til gengæld gået syv procent tilbage og er nu 73,1 milliarder dollars værd.

Nye på listen er det franske modemærke Dior, der rykker ind som nummer 89, og den amerikanske elbilproducent Tesla, der lige kommer ind på plads nummer 100. Til gengæld er mærker som Hugo Boss, Chevrolet og Kleenex røget ud af listen.

Se selv hele listen over verdens mest værdifulde varemærker