Lego-chef: Lego er en universel idé, ikke kun dansk

Et Dannebrogsflag eller en kongekrone på Legos æsker har ikke særlig stor værdi for Lego Koncernen. Vi er stolte af at være danske, men vi kommer aldrig til at markedsføre os som et dansk selskab, siger selskabets marketingdirektør og medlem af koncernledelsen, Mads Nipper.

Foto: Kasper Palsnov. Legos marketingdirektør Mads Nipper har det fint med, at folk i udlandet ikke ved, at Lego er dansk.
Læs mere
Fold sammen

Legos øverste ansvarlige for markedsføring, Mads Nipper, der også sidder i selskabets koncernledelse, fastholder i et interview med Business.dk, at Lego som virksomhed nok er dansk, men Lego er en universel ide. Derfor spiller selskabet ikke på det dansk i markedsføringen.

Hvordan bruger Lego Danmark i markedsføringen i udlandet?

»Vi er stolte og glade over at være danske, men det er ikke noget, vi bruger i markedsføringen. Vi ser det sådan, at Lego i princippet er en universel idé, som er nøjagtig lige så relevant og udviklende for børn i Seoul, München og New York. Vi har aldrig markedsført os som et dansk selskab, og det kommer vi heller ikke til.«

Hvordan har du det med, at mange i udlandet ikke ved, at Lego er dansk?

»Jeg har mødt mennesker rundt om i verden, som siger, jamen er Lego ikke en fantastisk kinesiske eller amerikansk opfindelse, og i Tyskland er der mange, der tror, fordi vi har været der i så mange år, som siger, jamen Lego, det er da tysk. Det har vi slet ingen problemer med. Vi synes det er fint, at mennesker rundt omkring tager idéen til sig.«

Ville det lige frem være hæmmende for Jer, hvis I satte et Dannebrogsflag på æsken?

»Nej, det tror jeg ikke. Jeg tror bare ikke nødvendigvis, at det har nogen særlig stor værdi. Vi lægger ikke skjul på, at vi er danske, og når vi for eksempel deltager i Expo-udstillingerne, er vi på den danske pavillion, lige som medlemmer af Kongehuset har åbnet nogle af vores events. Så det er ikke sådan, at vi på nogen måde lægger skjul på at vi er danske, men det er ikke en aktiv del af vores markedsføring.«

Kunne I så finde på at sætte Dannebrog eller en kongekrone på Lego-æskerne for at hjælpe med at markedsføre Danmark i udlandet?

»Det ærlige svar er nej. Vi betragter ikke os selv som markedføringsredskab for Danmark. Vi er rundt omkring og gør alt, hvad vi kan for at være en anstændig samfundsborger i Danmark og i øvrigt yder et fornuftigt bidrag. Men vi har ikke aktivt inde i vores overvejelser at gøre noget ekstra for at markedsføre Danmark via vores produkter.«