Lego-chef forventer flere kidnapninger af Lego

Dem bliver der flere af i takt med, at Lego vokser, forventer Legos adm. direktør, Jørgen Vig Knudstorp.

Foto: Palle Peter Skov

I sidste uge blev Lego ufrivillig gidsel i en sag om ”had, diskrimination og dæmonisering”. Tidligere er legetøjsmærket blevet ”kidnappet” i sager om miljøbeskyttelse og nuttede pelsdyr og om kinesiske menneskerettigheder.

Dem bliver der flere af i takt med, at Lego vokser, forventer Legos adm. direktør, Jørgen Vig Knudstorp. Det skriver Finans.

»Der er rigtig mange, der har høje forventninger. Vi er meget bevidste om, at vi skal forstå de forventninger, og det gør man ved at gå i dialog,« siger Jørgen Vig Knudstorp til Finans.

I den aktuelle sag havde Lego et samarbejde med den britiske Daily Mail, hvor køberne af avisen fik en lille pakke Lego med. Men en voksen Lego-fan bad på Facebook Lego stoppe samarbejdet, fordi avisen »skabte mistillid til udlændinge, bebrejdede immigranter for alt,« og angreb homoseksuelle dommere.

Lego svarede på både Facebook og Twitter, at selskabet havde afsluttet samarbejdet med Daily Mail, og at Lego ikke har planer om at køre lignende reklameaktivitet med avisen i en overskuelig fremtid.

Det blev tolket som, at Lego aktivt havde afsluttet samarbejdet – men det er ikke tilfældet, siger Jørgen Vig Knudstorp.

»Vi tager ikke politisk stilling, vi støtter ikke politiske organisationer, vi går ikke ind i den debat,« siger Jørgen Vig Knudstorp.

Det ærgrer brandingeksperten Nikolaj Stagis, der har fulgt Lego i årevis.

»Jeg fik det indtryk, at Lego i denne sag aktivt havde taget stilling og stoppet samarbejdet med Daily Mail – og det syntes jeg var klogt. Det ville afspejle, at Lego er blevet mere afklaret med, hvad de står for, nemlig at fremme børns læring gennem leg, og at det medfører, at man ikke kan samarbejde og dermed støtte et medie, der taler så ekstremt dårligt om andre. Daily Mail er jo det nærmeste, medier kommer til voksen-mobning, og det forstår børn godt,« siger han til Finans.