Leasing spreder bilsalget

Tendens. Erhvervskøretøjer er tidligere oftest blevet indregistreret i december for at udnytte fradrag, men med leasing er registreringsdatoen mindre væsentlig for virksomhederne.

De seneste fem år er udviklingen inden for erhvervsbilsalg gået i retning af leasingaftaler. Omkring 90 procent af Peugeot Danmarks salg til virksomheder er på leasingkontrakter.

- Det har blandt andet betydet, at salget spredes over hele året i stedet for tidligere, hvor firmaer skulle afskrive bilerne, så de i reglen blev solgt op til årsskiftet, siger Sten Schwaner, der er salgschef for erhvervsbiler hos Peugeot Danmark.

Det er en fordel for både kunden, leasingselskabet og forhandleren, som før skulle levere mange biler på én gang og samtidig tage lige så mange brugte retur.

Tillige betød det, at der var stille i salget til virksomheder i de første måneder i det nye år, hvor det var privatkunder, der dominerede salget.

- Der er stadig et lille salg af erhvervsbiler til afskrivning, med en lille overvægt i Jylland, men det er absolut en fordel at sprede salget. De senere år har vi samtidig set en voldsomt stigning i salget af gulpladebiler de første ti måneder af året, siger Sten Schwaner.

Ti procent stigningEhvervsbilsalget er i 2006 øget med ti procent i forhold til 2005 til 62.000 enheder mod 55.000 enheder i 2005.

Samtidig er konkurrencen i bilbranchen øget på alle fronter.

2006 var året, hvor nærmest alle producenter af varebiler kom med nye produkter, ikke mindst grundet krav til lavere emissioner fra dieselmotorerne de såkaldte Euro 4-normer.

- De fleste producenter benyttede lejligheden til at præsentere helt nye modeller, så både design og drivline var nyt.

Sten Schwaner peger for Peugeots vedkommende på den nye Boxer og Expert, som begge er udviklet og produceret sammen med Citroën og Fiat (Scudo). Begge nyheder med meget avanceret design og forbedret ergonomi og komfort samt langt bedre udformning af varerum.

Salget af Boxer er på grund af den store efterspørgsel i hele Europa først nu ved at komme i gang for alvor, og salget herhjemme forventes i år at nå 1.000 enheder.

Expert, som lanceres officielt herhjemme i begyndelsen af februar, er der store forventninger til, selv om prisen bliver lidt højere end for den gamle Expert.

- Det er en helt anden bil. Den er større på alle leder og kanter med mulighed for to akselafstande og to karosserihøjder, så vi forventer en fordobling af salget til 600 enheder af den nye Expert, der er en direkte konkurrent til Mercedes-Benz Vito, VW Transporter og trillingerne Nissan Primastar, Opel Vivaro og Renault Trafic.

Anbefaler ESPEt stort samtaleemne er elektronisk stabilitetssystem (ESP), som der i de fleste biler i Boxer- og Expert-klasserne skal betales ekstra for. Problemet er bare, at ingen vil ofre det på en varebil. De vil hellere give de 5.000 kroner til et navigationsanlæg.

Sten Schwaner anbefaler alle kunder at give de få tusinde kroner ekstra for ESP, men konkurrencen byder, at det er uvist, om det bliver standardudstyr ligesom hos konkurrenter som Mercedes med deres Vito og Ford med deres Transit.

- Disse biler er også generelt dyrere, selv om der de seneste år ikke har eksisteret faste priser på biler og varebiler. Rabatter florerer, dog ikke i samme omfang som på personbiler. Her udløser en rabat fra fabrikken på én krone en prissænkning på 3,50 kroner. For varebiler kun på 1.37 kroner, siger Sten Schwaner.

Kun lidt rabatForhandlerne har en avance på ni procent, svarende til 10.000 kroner på en Boxer. Det er begrænset, hvad der kan gives i rabat efter klargøring og leveringsomkostninger.

- Afgiften kan der ikke pilles ved, og fradrag for sikkerhedsudstyr som ESP er der ikke for varebiler, siger Sten Schwaner.

Hvis en importør alligevel vil sælge en bil til særpris, er der som regel ikke hjælp at hente på fabrikken. Så bliver det som "gynger og karruseller", så avancen må hentes på andre bilmodeller.

Han ser 2007 som det optimistiske år i forhold til 2006, hvor året begyndte med problemer. Man savnede en endelig godkendelse af 307 Airvan med 30 procent afgift, og så var både Boxer og Expert udgående modeller. Kun den lille Partner fortsatte som tidligere.

- En nye Partner forventes præsenteret i 2008 med to længder, hvor den mindste bliver større end den model, som vi kender i dag, siger Sten Schwaner.

De mellemstoreDermed følger Peugeot trenden fra Renaults Kangoo, der dog ikke sælges som varebil i Danmark ,fordi den ikke vejer de to ton, der kræves for at opnå 30 procent afgift i stedet for 95 procent.

Væksten herhjemme på varebilssiden i 2006 gik noget på MPV-biler som 307 Airvan. I år kommer der tre udgaver af bilen. Udover den eksisterende er det en basisudgave og en topmodel kaldet "Griffe" på 136 hk med lædersæder, navigationsanlæg og sekstrins autogear.

Væksten var i 2006 ikke mindst på de mellemstore biler, som Expert tilhører. Det vil sige, at biler som Mercedes-Benz Vito og Opel Vivaro toppede.

- Vi tilbyder kun vores nuværende Expert med én akselafstand, fordi bilen med lang akselafstand kostede ekstra 25.000 kroner. Prissætningen på den nye model er mere harmonisk, når vi taler varianter.

Konkurrencen mellem de tre næsten ens biler fra Peugeot, Citroën og Fiat Expert, Jumpy og Scudo er nu også intens. Samarbejdet mellem fabrikkerne om en ny model stopper, når salget går i gang.

- Vi er begunstigede ved at være Danmarks største personbilmærke, hvilket betyder en bredere kontakt med erhvervslivet, som kan vælge både personbil og varebil samme sted, siger Sten Schwaner.

Kommer fra SverigePeugeot-biler kommer i dag via CopenhagenMalmö-Port i Malmö (CMP), hvor klargøringen ved det såkaldte "Pre-Delivery-Inspection" (PDI) finder sted. PDI-virksomheden ejes af det svenske transportfirma Nordic Motor Transport, der dog ikke selv kører biler ud i Danmark.

- Enkelte køres rundt om karosseriformaet Sv. Søger i Stenløse, hvis de skal have monteret trælad, og vi vil i år kunne udvide med flere PDI-optioner så som indretning med anhængertræk og reoler, og så er det bare at skrue nummerplader på bilerne hos forhandlerne.

Peugeot har et særligt PDI-set up for Post Danmark. Før skete det i Glostrup. Nu er det flyttet til Malmö, hvor blandt andet Partner-modeller klargøres efter Post Danmarks anvisninger.