Lean er ofte et forældet værktøj

Forvirring. Lean er blevet et modeord i det danske erhvervsliv, som alle virksomheder gerne vil hævde, at de bruger. Men reelt er detjapanske begreb tiltænkt standardiserede samlebåndsprocesser, som mange danske virksomheder for længst har outsourcet.

Ligesom landeplagerne sudoku og feng shui stammer begrebet lean også fra Solens Rige, Japan. Men i modsætning til de to førstnævnte japanske opfindelser er modeordet lean i mange henseender dybt forældet i forhold til dansk erhvervsliv, hvor det ellers har været tiltænkt som et våben mod fremtidens udfordringer.

Lean er nemlig i høj grad bilbranchens barn. Et begreb, der oprindelig stammer fra de japanske Toyota-fabrikker, hvor alt bestod af samlebånd, og hvor det handlede om at optimere den uhyre standardiserede produktion.

Men i dagens Danmark er der ifølge professor i produktstyring, Jan Stentoft Arlbjørn, fra Syddansk Universitet reelt kun meget få danske virksomheder, der kan drage fordel af at integrere lean i deres produktion.

- Begrebet lean er blevet pumpet op de sidste par år, og mange af de virksomheder, der påstår, de anvender lean, gør det reelt ikke. Lean egner sig nemlig kun godt til standardvarer, hvor der er en rimelig fast efterspørgsel, siger han og henviser til, at det er de færreste danske virksomheder, der i dag stadig arbejder med de processer.

Langt de fleste virksomheder har nemlig outsourcet den del af produktionen, hvor lean med fordel kan bruges, til lavtlønslande i Østeuropa eller Asien. I stedet satser dansk erhvervsliv i stigende grad på idéudvikling og de kreative processer, og her giver det ifølge Jan Stentoft Arlbjørn ikke mening at anvende lean.

Handler om tidFejlagtigt tror mange virksomheder nemlig, at det japanske begreb, der egentlig er inspireret af industrisamfundets serieproduktion i den amerikanske bilindustri i begyndelsen af 1900-tallet, udelukkende handler om reducering af spild.

Konsulent i Teknologisk Institut, Arne Kolze, peger på, at lean i høj grad handler om at minimere den tid, der bruges på transport i virksomheden.

- Lean hænger i høj grad sammen med at kigge på transporttiden internt i virksomheden. Det kan nemlig være med til at forbedre en lav omsætningshastighed og i sidste ende medføre, at kunderne får leveret deres varer hurtigere, siger han.

På trods af at en stor del af dansk erhvervsliv efterhånden har sendt mange samlebåndsjob til udlandet, så har især større virksomheder som Grundfos og Danfoss løbende haft gode erfaringer med at anvende lean i dele af deres produktion.

Selvstyrende teamEnkelte mindre virksomheder har også høstet store fordele ved at inkorporere nogle af hovedtankerne bag lean i deres produktion.

En af dem er virksomheden Jany i Nordjylland, der producerer sæder og andet specialtilbehør til autobranchen.

Her har virksomheden og dens 20 medarbejdere haft stor succes med at anvende nogle af lean-ideerne enkelte steder i deres produktion.

Det fortæller produktions- og kvalitetschef Susanne Lund Voigt.

- Vi har oprettet en række selvstyrende team, der selv står for alt lige fra indkøb til produktion og planlægning. Men det er klart, at vi kun anvender lean de steder, hvor vi mener, der er et udbytte at hente, siger hun.