LB Forsikring på ny kundejagt

Det medlems-ejede LB Forsikring vil de næste fire år vokse med 20 pct. målt på antal forsikringer med ny profitløs strategi. Potentialet på længere sigt er en fordobling af medlemmerne, siger direktøren, der vil tilpasse selskabet til fremtidens forsikringsbehov.

LB Forsikrings adm. direktør, Anne Mette Toftegaard, vil over de næste år gerne i tættere dialog med både nuværende og potentielle medelmmer, og især på den digitale kommunikation, hvor LB Forsikring har udviklet en app, skal de blive skarpere. Foto: ErikRefner Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det medlemsejede forsikringsselskab LB Forsikring er med sine 350.000 medlemmer landets femtestørste skadeforsikringsselskab. Men forretningsmodellen er så stærk, at selskabet skal have mange flere medlemmer. Det mener adm. direktør Anne Mette Toftegaard, der nu går på jagt hos konkurrenterne.

LB Forsikring henvender sig til bestemte kundegrupper såsom lærere, pædagoger og sygeplejersker via de fire brands Lærerstandens Brandforsikring, Bauta Forsikring, Runa Forsikring og FDM Forsikring, og med en ny strategi vil LB Forsikring have fat i endnu flere kunder inden for disse grupper.

»I løbet af strategiperioden, som er frem til 2018, er det vores mål at vokse med 20 pct. målt på antal policer. Vi oplever, at vi står stærkt rustet allerede i dag, så forudsætningerne er til stede, og potentialet er faktisk ca. det dobbelte antal medlemmer. Vi regner med primært at vokse via de medlemsgrupper, hvor vores dækningsgrad ikke er så høj i dag – og det gør sig gældende både inden for Lærerstandens Brandforsikring, Bauta Forsikring, Runa Forsikring og FDM Forsikring,« siger Anne Mette Toftegaard, der nævner pædagoger som en gruppe, LB Forsikring gerne vil have flere af.

LB Forsikring har gennem en årrække været blandt topscorerne i diverse kundetilfredshedsundersøgelser, ligesom selskabet ofte ligger blandt de billigste selskaber i prissammenligninger. Ifølge Anne Mette Toftegaard kan det i høj grad tilskrives forretningsmodellen, hvor LB Forsikring som medlemsejet selskab ikke har aktionærer, der skal have en stor del af overskuddet, som det eksempelvis er tilfældet i de to største forsikringsselskaber, Topdanmark og Tryg Forsikring.

Derfor er første led i strategien at få gjort forsikringstagerne opmærksomme på den forskel.

»Vi vil meget gerne have, at vores medlemmer i særdeleshed, men også resten af Danmarks befolkning, ved, hvad det vil sige at være forsikringstager i et medlemsejet forsikringsselskab. Vores forretningsmodel med lave priser, lave omkostninger, gode erstatninger og overskudsdeling, hvis vi alligevel tjener flere penge, end vi havde regnet med, skal forsikringskunderne være bevidste om,« siger Anne Mette Toftegaard.

På baggrund af sidste års resultat efter skat på 250 mio. kr. sendte LB Forsikring 108 mio. kr. tilbage til medlemmerne i overskudsdeling.

Delebiler og boligbytteri

Udover at nå ud med budskabet om medlemsfordele, vil LB Forsikring også i højere grad i dialog med medlemmerne.

Selskabet er klar over, at det kræver ændringer og tilpasning at leve op til kundernes behov i fremtiden.

Danskerne benytter i stigende grad delebiler og bytter boliger i ferierne, og det skal forsikringsselskaberne tage højde for.

»Vi ved, at verden kommer til at ændre sig meget hurtigere. Der vil komme en anden tilgang til forsikring, og vi ser også nogle tendenser i samfundet, at vi måske ikke i lige så høj grad i fremtiden vil eje vores egne ting, som vi gør i dag, og den fremtid vil vi rigtig gerne imødekomme. Og det synes vi også, at vi kan,« siger Anne Mette Toftegaard.

På den digitale side har LB Forsikring udviklet en app til medlemmerne, og netop den digitale kommunikation er et område, som LB Forsikring vil blive skarpere på.

»Over de næste år vil vi i meget tættere dialog med både de nuværende og potentielle medlemmer. Også om emner der er relateret til forsikring, såsom skadeforebyggelse, gode råd, nye produktområder med videre. Vi har i dag en stærk IT-platform, men har endnu mere potentiale for at udvikle os i vores digitale kommunikation med medlemmer og potentielle medlemmer, herunder på de sociale medier,« siger Anne Mette Toftegaard.