Lavprisselskaberne oplever højtflyvende vækst

Magtforholdet i den europæiske flybranche står over for et skifte. Lavprisselskaberne buldrer frem, og 40 pct. af alle passagerer på europæiske ruter stiger om bord hos et lavprisflyselskab.

Foto: Simon Læssøe. Ryanairs direktør, Michael O'Leary. Arkivfoto.
Læs mere
Fold sammen

Topcheferne i de store etablerede flyselskaber havde svært ved at finde en grimasse, der kunne passe, da Ryanairs farverige topchef, Michael O'Leary, for godt 12 år siden spåede, at det irske selskab ville blive Europas største. Ikke desto mindre er spådommen gået i opfyldelse, og lavprisselskaberne buldrer frem.

Det skriver Jyllands-Posten Erhverv.

I det seneste regnskabsår steg antallet af rejsende med Ryanair med 18 pct., i det seneste halvår med 7,4 pct. hos Easyjet og i det seneste kvartal med 11 pct. hos Norwegian. Og væksten vil fortsætte, vurderer Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef i Sydbank.

»Lavprisselskaberne har simpelthen den mest effektive forretningsmodel. De bedste af aktørerne har bevist, at de kan levere profitabel vækst, så de vil vinde yderligere markedsandele i de kommende år,« siger Jacob Pedersen til Jyllands-Posten Erhverv.

Særligt i København er flere af de etablerede selskaber som eksempelvis SAS presset hårdt i konkurrencen med lavprisoperatørerne. Således er der direkte konkurrence fra disse selskaber på 65 pct. af ruterne fra København. Til sammenligning har tyske Lufthansa direkte konkurrence på under 20 pct. af sine flyvninger i Frankfurt.