Lavprisselskaber vil leve af bingo, biler og billeder

Om fem år vil Ryanair forære hver anden flybillet væk og i stedet leve af at booke hotelværelser, udleje biler og sælge sandwich og skrabelodder til passagererne. Trenden spreder sig blandt lavprisselskaberne, senest med Sterlings tilbud om at fremkalde feriebilleder og skaffe musicalbilletter.

Jo større omsætning i flyselskabet, jo billigere billetter. Jo billigere billetter, jo flere passagerer. Jo flere passagerer, jo flere kunder til hotelbooking, billeje, kaffekøb og bingospil på flyselskabets hjemmeside eller ombord på flyene. Dermed stiger omsætningen yderligere, og lavprisringen er sluttet.

Sådan lyder filosofien bag en boomende tendens blandt alverdens lavprisselskaber: Tendensen til at sælge alt muligt andet end end flyrejse fra A til B. Og kreativiteten er stor. Dit lavprisselskab vil gerne finde hotelovernatning til dig, skaffe lejebil, sælge dig en rejseforsikring, lokke med bingo og skrabelodder samt tilbyde dig ekstra benplads, snacks, spil og gaver til dem derhjemme ombord på flyet. Mod passende betaling, selvfølgelig.

Tendensen startede med det amerikanske lavprisselskab South West, og har siden spredt sig til de europæiske selskaber. Det gælder ikke mindst Europas største af slagsen, irske Ryanair med 42 mio. passagerer årligt. Her er de oplagte muligheder - hotellerne, bilerne, forsikringerne og maden - forlængst indarbejdet i konceptet. Men der kommer hele tiden at de flere såkaldte tillægsydelser.

»I dag udgør disse tillægsydelser 15-16 procent af vores omsætning, og det vokser med 40 procent om året, hvilket er dobbelt så meget som passagertallet. Og væksten vil fortsætte. Vores nyeste lancering er koncertbilletter tilsendt som en stregkode på mobilen, som blot scannes, når du skal ind til koncerten,« siger Ryanairs kommunikationsdirektør Peter Sherrard.

Flyvende supermarked
Han regner med, at selskabet om fem år kan forære hver anden billet væk og stadig tjene penge, fordi passagererne køber og køber og køber. Både når de er inde på hjemmesiden, og når de på er ombord på flyet. Et fly, der i Ryanairs optik skal betragtes som et flyvende supermarked, hvor passagererne unden hele turen tilbydes alt fra mad og drikke til gaveideer, skrabelodder og bus- og togbilletter til brug på destinationen.

Også Skandinaviens største lavprisselskab, Sterling, er med på bølgen. Hotellerne og bilerne er på plads, mens de nyeste skud på stammen er fotoservice og billetter til musicals og koncerter over hele Europa. Samlet kommer op mod 15 procent af indtjeningen fra »alt det andet«.

»I priskrigen kan man enten reducere omkostninger eller skabe indtjening andre steder end på flyrejser. Vi tvinger ikke passagerer til at købe tillægsydelser, men da vi er en stor aftager, kan vi forhandle gode priser hjem og sende dem videre til passagererne,« siger kommerciel direktør Michael T. Hansen, der godt kunne forestille sig, at Sterling i fremtiden tilbød passagerene at booke sommerhuse, husbåde og campingvogne på feriestedet.

Om Sterling også vil forære billetter væk inden længe melder historien intet om.