Lavere mobilpriser og flere offentlige data i spil

Videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen (K) har to hovedprioriteter, når Danmark fra årsskiftet overtager formandskabet for EU.

Videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen vil bruge EU-formandskabet til at få bragt priserne på at bruge mobiltelefoner og computere i udlandet ned på et rimeligt niveau. Arkivfoto: Henning Bagger, Scanpix Fold sammen
Læs mere

Lavere priser på at bruge data fra telefoner og computere, når man er i udlandet, og frigivelse af langt flere offentlige data, som iderige iværksættere og virksomheder kan lave en god forretning ud af, er de to ting, der står højest på videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsens (K) dagsorden, når Danmark fra årsskiftet overtager formandskabet i EU.

»Den største udfordring er i virkeligheden at afstemme forventningerne. Der er ingen grænser for, hvad mine europæiske kollegaer ønsker. Det er en tillidserklæring, men den kan godt gøre én lidt bekymret. Men vi skal prioritere, hvad forbrugerne får størst glæde af, og hvordan man fremmer væksten,« siger Charlotte Sahl-Madsen til Berlingske Business på vej til EU-Kommissionens store opsamlingskonference om den digitale dagsorden i Bruxelles.

Lavere datapriser står øverst

Derfor skal den store interesse for at bruge de digitale muligheder udnyttes - med to klare prioriteter: Lavere datapriser og flere offentlige data i spil.

»Datatrafikken er op til 40 gange højere, når man er i et andet EU-land. Udfordringen er, hvordan det kan reguleres, uden at man sætter den sunde konkurrence over styr. Naturligvis kunne vi have ønsket, at markedet selv kunne finde ud af det, men når priserne er op til 40 gange højere, er vi nødt til - i alle tilfælde i en periode - at se på, hvordan vi kan hjælpe det i gang,« siger videnskabsministeren.

Ordentlig konkurrence skal fremmes

Hun understreger, at telebranchen skal inddrages i drøftelserne.

»Vi har ingen interesse i at ødelægge erhvervets muligheder. Det er hårde kår for nogen i den danske telebranche, og vi vil gerne have flere udbydere, så konkurrencen er sund. Samtidig skal vi finde et niveau, hvor priserne er markant lavere,« siger Charlotte Sahl-Madsen.

Hvilket niveau skal de ned på?

»Jeg vil ikke sætte tal på. Det er helt i orden, at virksomheder forsøger at tjene penge, men der er ikke tilstrækkelig konkurrence på datapriserne nu. Derfor vil jeg invitere det danske teleerhverv til forudgående drøftelser, så der bliver en klog balance mellem rimelige priser for forbrugerne og vilkår, der gør, at det kan svare sig at drive forretning i Danmark,« siger hun.

Milliardstort marked for at udnytte offentlige data

Næsthøjest på prioriteringslisten står at gøre offentlige data tilgængelige.

»Der er et markant innovations- og vækstpotentiale i det. Helt nye tal anslår det til 140 milliarder euro i hele EU, hvor vi hidtil har talt om 30-50 milliarder. Der er ingen tvivl om, at Danmark her ligger i front. Vi har mange oplysninger liggende digitalt, og det viser sig ikke at være så besværligt at bearbejde dem, som man kunne frygte,« siger ministeren.

Og dermed kan det vel heller ikke skulle koste så meget at bruge dem, som man oprindelig fik kritik for?

»Det er en diskussion, vi skal have. Vi må ikke kun tænke på, hvad vi kan få af pris for et datasæt. Vi skal være lidt mere modige end hidtil. Rigtigt mange datasæt kan kombineres på måder, vi end ikke har tænkt på, og det kan øge virksomhedernes omsætning markant og skabe stor samfundsværdi,« siger Charlotte Sahl-Madsen.

Solskin til ejendomsmæglerne - indbrud til forsikringsselskaberne

Danmarks Meteorologiske Instituts (DMI) opgørelse over, hvor mange solskinstimer der er hvor, kunne en ejendomsmægler, der sælger sommerhuse, f.eks. have glæde af. Tilsvarende kan forsikringsselskaber bruge data fra politiets døgnrapporter om, hvor der sker flest indbrud, til at regulere forsikringspræmierne - og ejendomsmæglerne kunne også være interesseret.

»Hvor det i Danmark er Videnskabsministeriet, som meget har drevet tilgængeligheden af offentlige data frem, har f.eks. Amsterdam og Berlin lidt græsrodsagtigt udviklet turistprodukter og -tjenester ved at bruge deres egne data,« siger Charlotte Sahl-Madsen.