Lavere mobilpriser måske uden effekt

Når lavpris mobilselskaberne i øjeblikket overgår hinanden i at sætte priserne ned, så har det måske alligevel forbløffende ringe effekt på kunderne.

For priserne på mobiltelefoni er i dag så lave, at kunderne kan vise sig at være ret ligeglade.

Det mener den afgående topchef gennem 10 år Jørgen Bang-Jensen fra det TDC-ejede teleselskab One i Østrig. Østrig har en tung tradition for lavpris og discount og er på mobilområdet foran Danmark på flere områder. Men i Østrig er der eksempler på, at priserne er faldet så meget, at mobilselskaberne satte dem op igen, fordi kunderne var fuldstændigt ligeglade.

Spørgsmålet trænger sig på i en tid, hvor en ny priskrig på mobiltelefoni ser ud til at være på trapperne.

Denne gang er opkaldsafgiften på mellem 25-50 øre for et mobilopkald blevet centralt, efter flere selskaber har fjernet den.

”I Østrig satte Mobilkom gennem sit lavprisselskab prisen ned fra 7 eurocent til 4,9 eurocent (fra 52 øre til 37 øre, red), men det viste sig ikke at have nogen effekt i markedet. De tog ingen nye kunder, og efter en tid satte de prisen op igen ved at hæve minimumsforbruget per måned. Min vurdering er, at priserne var blevet så lave i markedet, at det ingen effekt havde,” siger Jørgen Bang-Jensen.

Omvendt ser han måske et vindue åbent for nye selskaber i Danmark. Det er der som følge af, at de store teleselskaber har opkøbt mange af de små.

”I mine øjne mangler der en ren discount teleudbyder. Telmore og CBB er ejet af de store og er lavprisselskaber, men de er ikke rent discountselskaber,” siger han.