Lave oliepriser truer vigtige Mærsk-projekter

Store olieprojekter i A.P. Møller - Mærsk risikerer at blive indstillet, fordi den lave oliepris ikke længere gør dem rentable.

Nils Smedegaard Andersen, administrerende direktør for rederikoncernen A.P. Møller - Mærsk, må træde varsomt, for han er udfordret af den lave oliepris, der er faldet markant i forhold til koncernens prognoser. Arkivfoto: Søren Bidstrup Fold sammen
Læs mere

De faldende oliepriser rammer olieforretningen i A.P. Møller - Mærsk. Det danske selskabs enorme felt i Angola risikerer ikke at blive til noget, og selskabets langsigtede målsætninger er blevet sværere at nå, siger topchef Nils Smedegaard Andersen.

Aktier i A.P. Møller - Mærsk faldt tirsdag 3,5 pct. efter blandt andet dystre forudsigelser om det ellers hidtil lovende oliefelt Chissonga i vandet ud for det vestafrikanske land Angola.

»Chissonga i Angola er et dybtvandsprojekt. Der er høje omkostninger, og projektet er derfor udfordret af en oliepris på 80 dollar. Vi vil kun gå videre, hvis vi kan se, at projektet er rentabelt,« sagde Smedegaard.

Olieprisen ligger i dag på 82 dollar pr. tønde, hvilket er markant under Mærsks egen prognose fra årets begyndelse. Her lå skønnet for den gennemsnitlige oliepris på 108 dollar pr. tønde.

»Det betyder, at vi hver måned får mindre for den olie, vi sælger. I runde tal ligger olieprisen 20 dollar under, hvad vi planlagde med i begyndelsen af året, og det koster os 30-40 mio. dollar om måneden. Noget kan vi kompensere ved med lavere omkostninger og færre efterforskningsudgifter. Vi kan leve med det, men det er klart, at det sætter forretningen under pres,« siger Nils Smedegaard.

Chissonga er sammen med norske Johan Sverdrup og britiske Culzean de vigtigste og mest lovende felter i Maersk Oil. De tre felter er centrale i målet om at øge den samlede olieproduktion i det danske olieselskab til 400.000 tønder om dagen fra 235.000 tønder i fjor.

»Det er klart, at det bliver sværere at nå vores mål. Når olieprisen bliver lavere, kan det ikke betale sig at gå efter den sidste olie i felterne. Falder olieprisen, betyder det, at felterne bliver mindre, fordi nogle udbygninger bliver urentable. På den måde er der en dobbelteffekt,« siger Smedegaard.

Skattetilpasning

A.P. Møller - Mærsk har brugt store milliardbeløb på at udbygge feltet i Angola. Smedegaard siger, at forhandlingerne med de lokale myndigheder skal forsøge at indrette skattebetalingerne efter de lavere oliepriser.

»Det er klart, at vi skal have fundet ud af med myndighederne, hvordan man dækker sine risici af. Det taler vi med dem om, og det er jeg sikker på, at de også er interesserede i,« siger Smedegaard.

Overordnet tjente selskabet 8,7 mia. kroner efter skat i tredje kvartal. Det er ca. to mia. kroner mere end i samme periode sidste år. Særligt containerrederiet – den største del i A.P. Møller - Mærsk – klarer sig godt.

Aktier i selskabet faldt alligevel tirsdag, blandt andet fordi markedet havde meget store forventninger til regnskabet, vurderer senioranalytiker Stig Frederiksen fra Nordea.

»Markedet har været forvænt med opjusteringer de seneste kvartaler, ikke mindst fra Maersk Line. Det skete ikke, og det er med til at trække aktien ned,« siger Stig Frederiksen.

Han siger, at meldinger fra Angola bekymrede aktiemarkedet.

»Hvis man skal pege en årsag ud til, at aktien falder, er det usikkerheden om Chissonga. Det gør investorerne urolige for at kaste sig ind i at investere i aktien lige nu. Det er et rigtigt stort projekt, hvor omkostningerne og investeringerne fremadrettet vil være høje,« siger Stig Frederiksen.

Mens Maersk Line nyder godt af de faldende oliepriser, så vil de også få negative konsekvenser i andre dele af koncernen. Blandt andet i Maersk Drilling, som ejer og driver olieplatforme for olieselskaberne.

»Maersk Drillings planer skal også revurderes. Den lave oliepris betyder, at der kan blive mindre efterspørgsel på rigge på dybt vand,« siger Nils Smedegaard Andersen.

Regnskabet for tredje kvartal afslørede samtidig, at selskabets fire store områder alle nåede et afkast, der ligger over selskabets krav på ti pct. Allerbedst ligger havneselskabet APM Terminals med 22,5 pct. Olieforretningen leverede 17,5 pct., mens det tidligere plagede containerrederi nu er op på 13,5 pct. Selv Maersk Drilling nåede over gruppens krav med 10,7 pct.