Lave olie- og fragtpriser spolerer Mærsks indtjening

Lave oliepriser og et dyk i containermarkedet koster A.P. Møller-Mærsk dyrt i tredje kvartal, hvor indtjeningen er halveret.

Foto: Thomas Lekfeldt.
Læs mere
Fold sammen

Historisk lave rater på containerfragt koster dyrt i A.P. Møller-Mærsk. Indtjeningen i tredje kvartal er halveret, fremgår det af olie- og shippinggruppens regnskab for kvartalet.

A.P. Møller- Mærsk kom ud af perioden med et underliggende resultat på 662 mio. dollar, dvs. et resultat eksklusive indtægter fra frasolgte forretninger. Det svarer til godt 4,5 mia. kr.

»Resultatet, som er næsten 50 procent lavere sammenlignet med sidste år, skyldes primært, at containerraterne faldt til et historisk lavt niveau, specielt i den sidste del af tredje kvartal, samt at resultatet i Maersk Oil var påvirket af den lavere oliepris,« udtaler topchef Nils Smedegaard Andersen i kvartalsmeddelelsen.

Koncernen har for nylig afskediget medarbejdere i både olieforretningen og i containerrederiet Maersk Line pga. de udfordrende markeder. For nylig har A.P. Møller-Mærsk nedjusteret forventningerne til 2016 pga. situationen.

»Det forventede underliggende resultat på omkring USD 3,4 mia. (23,3 mia. kr., red.) for 2015 afspejler en god præstation i udfordrende olie- og containermarkeder. Vores fortsatte fokus på at reducere omkostningerne i forretningsområderne vil sikre, at vi også fremadrettet er i stand til at drage fordel af de muligheder, der opstår i vores industrier,« hedder det fra Smedegaard.

Det underliggende resultat på 4,5 mia. kr. er faldet fra 8,8 mia. kr. i samme periode sidste år.

»En presset udvikling i Maersk Line, Oil og APM Terminals vidner om et betydeligt pres i flertallet af forretningsområderne, og dels er der et betydeligt indtjeningspres i flertallet af divisionerne,« siger senioranalytiker Per Hansen far Nordnet.

Mærsk containerforretning er særligt hårdt ramt. Det er sket, at efter balancen mellem udbud og efterspørgsel udviklede sig helt skævt i tredje kvartal. Koncenernen oplyser, at den globale efterspørgsel voksede mellem 0 og 1 pct. i perioden. Men det skete samtidig med, at containerflåden voksede med næsten 9 pct.

»Containerraterne faldt betydeligt på alle ruter bortset fra Nordamerika, og specielt Maersk Line kerneruter fra Europa var ramt betydeligt,« hedder det i meddelelsen.

Samlet dykkede indtjeningen i Maersk Line, verdens største containerrederi, i tredje kvartal til 1,8 mia. kr. fra 4,7 mia. kr. i samme periode i fjor.

I Maersk Oil faldt indtjeningen til 219 mio. kr. fra ca. halvanden mia. kr. i fjor.

Resultatet er væsentlig påvirket af det lavere olieprise, men hjulpet en smule af faldende omkostninger.