Lave fødselstal plager presset Babysam

Få nyfødte og forsigtige forbrugere presser fortsat Babysam.

Det presser fortsat babyudstyrsbutikkerne Babysam, at danske forældre får færre børn og i stigende grad køber brugt udstyr til de små. Foto: Keld Navntoft Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Lave fødselstal og forsigtige forbrugere plager fortsat Babysam; landets største forhandler af babyudstyr.

Men efter flere udfordrende år er der fremgang at spore for virksomheden. Nu vil Babysam sælge tøj til børn helt op til seks år og satse på at få mere gang i handlen på nettet.

De svære tider medfører, at Babysam har svært ved at tjene penge. I det nye årsregnskab ender resultatet efter skat med et tab på 26 millioner kroner. Men i forhold til året før er det en kraftig forbedring, for her måtte babyudstyrskæden fremlægge et tab på næsten 400 millioner kroner efter store nedskrivninger.

Nu har ejerne, der blandt andre tæller den danske kapitalfond Polaris, skudt 24 millioner kroner ind i virksomheden, der samtidig er trimmet til at klare sig, selv om omgivelserne i øjeblikket er imod virksomheden.

»Det er vores forventning, at vi får et større kundegrundlag fremover. Men vi har trimmet virksomheden, så vi har fundamentet til at klare os, selv om det ikke sker,« siger administrerende direktør Jeannette Aaen.

Babysam, der har 28 butikker fordelt over hele landet, har lukket butikker og afskediget medarbejdere i løbet af året. Nu satser virksomheden på at øge salget på nettet og blandt andet sælge tøj til børn, efter at de vokser ud af babyalderen.

Det kommer blandt andet til at ske ved, at virksomheden har taget en række populære mærker ind som Levis, Noa Noa, Småfolk og Phister & Philina.

»Vi er begyndt at sælge tøj til børn op til fire år og i nogle butikker op til seks år. Vi kan se, at mange kunder, som har købt til deres babyer, gerne vil blive ved at købe ind i vores butikker,« siger Jeanette Aaen.

Hun siger, at Babysam endnu har et begrænset salg på nettet. Men interessen for Babysams hjemmeside er ifølge Jeannette Aaen stor, og hun regner med, at salget på internettet i løbet af nogle år vil udgøre 20 procent af omsætningen.

Men selv om Babysam har været gennem en stor optimering af virksomheden, håber Jeannette Aaen på hjælpe fra omverdenen. Babysam er nemlig både ramt af tilbageholdende forbrugere og af, at fødselstallet bliver ved at falde. I 2013 blev der knap født 56.000 babyer, og det tal har ikke været så lavt siden 1985.

»Vi har oplevet det laveste fødselstal i 27 år, men vi mener, at der er belæg for, at tallet nu begynder at stige,« siger Jeannette Aaen.

Med årets underskud har Babysam tabt penge hvert år, siden Polaris købte sig ind i virksomheden i 2008. Detailhandelseksperten Bruno Christensen peger på,at Babysam er presset fra flere sider.

»Babysams resultater taler deres tydelige sprog. Der er varehuse, som kommer ind og blander sig i salget, og flere produkter bliver i dag solgt over nettet,« siger Bruno Christensen, der er direktør i analysevirksomheden Detailhandels Promotion.

Han mener, at babyudstyrskæden har gjort det rigtige ved at kigge på at skabe en mere effektiv virksomhed.

»Babysam skal gøre det, som alle andre kæder har gjort i detailhandlen, når konkurrencen spidser til. De skal effektivisere og reducere omkostningerne,« siger Bruno Christensen.

Ud over Polaris tæller Babysams ejere den britisk-hollandske kapitalfond AAC Capital Partners og nogle af de tidligere butiksejere.