Lav afgift betyder få filtre på danske dieselbiler

For få ejere af dieseldrevne person- og varebiler vil betale over 5.000 kroner for et filter, fordi det kun koster 1.000 kroner i afgift om året uden filter.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Om under en måned skal alle dieseldrevne personbiler og alle dieseldrevne varebiler, der er indregistreret første gang efter 18. marts 2009, have monteret et partikelfilter. De køretøjer, der enten ikke er født med filteret eller har fået det eftermonteret, vil årligt blive opkrævet en afgift på 1.000 kroner.

- De eftermonterede partikelfiltre fjerner mellem 40 og 60 procent af partiklerne, hvor et fabriksmonteret partikelfilter på en ny bil fjerner 99 procent af partiklerne. Men bilerne, der skal have eftermonteret filtre, er jo på markedet, og begrænsningen af udledningen på cirka 50 procent er bedre end ingenting, siger bilteknisk redaktør Søren W. Rasmussen, FDM.

Men meget få har valgt at montere dieselfilter; dels på grund af prisen, som typisk koster fra 5.500 kroner på nettet (eksempelvis partikelfilter.nu) til 12.000 kroner, dels på grund af et registreringssyn for at blive godkendt. Det vurderer synsvirksomheden Applus+ Bilsyn.

- Vi har haft forbløffende få køretøjer inde til godkendelse af partikelfilteret, så vi har haft en forventning om, at det ville tage mere til, jo tættere vi kom på 1. april. Meldingerne fra vores folk ude i synshallerne viser dog, at det stadig kun er en brøkdel af de mange hundredetusinde dieseldrevne køretøjer, der har fået eftermonteret et partikelfilter, siger adm. direktør for Applus+ Bilsyn, Arne Willerslev-Legrand.

Skattetænkning

Det anslås, at der kører omkring 300.000 dieseldrevne person- og varebiler uden et partikelfilter på de danske veje. Disse køretøjer skal have påmonteret partikelfilter inden 1. april 2010, hvis ejerne skal undgå at blive pålagt en årlig afgift på 1.000 kr. Der er dog noget, der tyder på, at danskerne hellere vil betale afgiften end at eftermontere de forholdsvis dyre filtre.

- Partikelfiltre til mindre varevogne og personbilers åbne filtre, som typisk produceres i udlandet og sælges gennem bilforhandlere og over nettet, anser jeg mere for at være skattetænkning fra politikerne end en miljøforbedring. Funktionsværdierne er alt for ringe, siger Torben Pagh fra Danmarks største producent af lukkede dieselpartikelfiltre, Dinex A/S i Middelfart, der typisk leverer til større erhvervskøretøjer.

Holder man de tusind kroner i afgift op mod prisen for monteringen, vil det tage ikke under fem år, før investeringen er hjemme - og så er bilen måske for gammel at investere så mange penge i. Omvendt vil den være mere værd i gensalgsværdi med filter end uden filter.

- Man skal ikke have partikelfilter på sin personbil for at køre ind i danske miljøzoner, men man skal dog huske på, at man ikke kan køre ind i mange tyske byers miljøzoner uden partikelfilter. Et eftermonteret filter vil typisk løfte en bil en klasse op, så en bil til rød zone kommer op i gul zone og en bil i gul zone kommer op i grøn zone. Mange af de tyske byer kræver faktisk, at man opfylder kravene til grøn zone, siger Søren W. Rasmussen.

For lille afgift

Det undrer ikke skatteordfører for SF, Jesper Petersen, at bilejere holder igen med investeringen. Priserne på de påkrævede filtre er så tilpas høje i forhold til afgiften på de tusind kroner, at der skal foretages en nøje afvejning fra bilejerens side om, hvorvidt det rent økonomisk kan svare sig at eftermontere det.

- Vi hilser naturligvis alle tiltag, der gavner miljøet, velkommen. Men jeg er sikker på, at der ikke er ret mange danskere, der vil montere filtret, når ordningen er, som regeringen har skruet den sammen. Afgiften er for lille i forhold til prisen på filtret, og det ved regeringen godt. Dermed bliver afgiften en skjult skat, der skal finansiere noget af regeringens skattereform. Især når det gælder varebiler, der kører i de store byer, bør regeringen stille skrappere krav til partikeludledningen. Den nuværende afgift løser i hvert fald ikke problemet med luftforureningen, der hvert år koster flere hundrede menneskeliv herhjemme. Miljøet og folkesundheden er lige nu de store tabere, udtaler skatteordfører for SF, Jesper Petersen.