Lauritz.com: Vi har en udfordring med omsætningen

Auktionshuset Lauritz.com medgiver, at man har en udfordring på omsætning. Investorer har hugget syv procent af aktien som reaktion på regnskabet.

Der er noget Omvendtslev over det regnskab, Lauritz.com har præsenteret onsdag.

I de senere år har onlineauktionshuset hidsigt opkøbt mindre auktionshuse, og den slags resulterer som oftest i en voksende omsætning, mens bundlinjen - altså evnen til at så tjene penge - typisk har stået lidt i skyggen. Lidt forsimplet kan man sige, at Lauritz.com har været gode til at få forretningen til at vokse, men mindre gode til at tjene penge på vokseværket.

Men i det første halve år af 2016 er rollerne byttet om.

Omsætningen på online auktioner er faldet drastisk hos Lauritz.com, der i de første seks måneder af 2016 må notere sig et fald på 11,6 procent sammenlignet med samme periode året før, men til gengæld kan man præsentere et overskud på 6,3 millioner for det første halve år.

Virksomhedens adm. direktør Mette Rode Sundström erkender, at man »ikke er tilfredse« med den faldende omsætning, men hun hæfter sig ved, at det er på en række specifikke områder, man er presset.

»Vi har en udfordring på omsætningen, men vi er ikke bekymrede, fordi vi kan overskue den. Vores kerneforretning - salget af brugte varer - er stadig god, og vi kan se, at vi bliver bedre og bedre til at tjene penge på det, vi gør,« siger hun.

Faldet på omsætningen fordeler sig på tre specifikke områder. Først og fremmest falder salget i de fysiske auktioner med 32 procent.

»Vi har købt en del forskellige auktionshuse, og en del af integrationsprocessen har været at nedlægge deres fysiske auktioner, og så vi kan se, at markedet generelt er presset,« siger Mette Rode Sundström.

Lidt mere bekymrende er tallene for lavpris-auktionssitet QXL, som man erhvervede tilbage i marts 2013. Her sælger man 41 procent mindre, og ifølge Mette Rode Sundström hænger det sammen med, at man er i gang med at »højne kvaliteten« hos QXL, der har markeret sig ved at udbyde meget billige varer.

»Vi må erkende, at omsætningsnedgangen har været større og længere, end vi havde forventet,« siger Mette Rode Sundström, som dog vil fortsætte »de initiativer«, man har sat i gang.

Den sidste faktor i faldet på omsætning skal findes i salget af nye varer på Lauritz.com, der er også er dykket - her med 14 procent.

Og som noget nyt skulle markedet så tage stilling til den samlede pakke, og umiddelbart har reaktionen været negativ. I de første timer efter regnskabets offentliggørelse dykkede aktien med syv procent og over middag har den stabiliseret sig omkring fire. Siden børsnoteringen i slutningen af juni er aktien i alt faldet omkring 6,7 procent.

Men optimismen er i behold hos ledelsen, forsikrer Mette Rode Sundström.

»Vi føler, vi er kommet godt i gang. Vi havde naturligvis håbet på at undgå det her store fald i omsætningen, men vi var altid tjent penge, og det vil vi fortsætte med at blive endnu bedre til. Vi er ikke bekymrede,« fastslår hun.