Lastvognmænd klemt af svensk forbud

Den seneste uge er flere danske chauffører vendt hjem fra Sverige med store bøder og besked om at rejse hjem med en ulovlig overlast.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>En dom i Sverige har for nylig fastslået, at udenlandske chauffører nu kun må køre med en totalvægt på 40 ton - tidligere har den uskrevne praksis været otte ton højere.

Svenskernes nye retningslinjer bekymrer den danske transportbranche.

- Vi gør vores medlemmer opmærksom på, at man risikerer at få en bøde, fordi svenskerne har lavet om på reglerne, siger kontorleder Jens Grooth fra foreningen Frie Danske Lastbilvognmænd til DR Nordjylland.

En tidligere nordisk aftale om, at reglerne gældende i eksempelvis Danmark gælder i hele Norden, er aldrig blevet skrevet ned på papir.

Transportbranchen håber nu, at transportminister Henrik Dam (S) tager affære og får lavet en skriftlig aftale.

Rederiet Stena Line har med den nye svenske holdning udsigt til at skulle transportere flere lastbiler over ruten Frederikshavn-Gøteborg.

Den last, der hidtil har kunne fragtes i tre biler, skal fremover fragtes i fire. Men det kan ikke glæde rederiets fragtchef Claus Riis. Han frygter nemlig en langsigtet konsekvens.

- Jeg er overbevist om, at transportkøberne vil bede deres transportører om at finde andre løsninger. Man vil spørge sig selv, om det kan betale sig at fragte varer mellem Danmark og Sverige, siger Claus Riis til DR Nordjylland.

Stena Line fragter hvert år 200.000 lastbiler over Kattegat.