Lastbiltrafik ind i Danmark sætter rekord

Antallet af lastbiler, der ruller ind i Danmark, ligger rekordhøjt og befinder sig på det højeste niveau siden tællingerne startede i 2003. Det skriver Fagbladet 3F.

Foto: Henning Bagger. Arkivfoto: Antallet af lastbiler, der ruller ind i Danmark, ligger rekordhøjt og befinder sig på det højeste niveau siden tællingerne startede i 2003. Det skriver Fagbladet 3F.
Læs mere
Fold sammen

Det seneste år er trafikken steget med 10,3 pct. For et år siden kørte 5311 lastbiler hvert døgn kørte ind over grænserne til Danmark. Men antallet ligger nu på 5857 lastbiler per døgn.

Det viser nye tal fra ITD - Brancheforeningen for den danske vejgodstransport - der har talt lastbiler i tredje kvartal 2017. ITD har denne gang ikke opgjort, hvilke lande lastbilerne kommer fra.

Næstformand i 3F's Transportgruppe Flemming Overgaard klapper ikke i hænderne over stigningen.

»Vi ved fra ITD's opgørelse fra de første seks måneder af 2017, at et rekordstort antal af lastbilerne var med østeuropæiske nummerplader. Der er ingen grund til at tro, at det billede har ændret sig. Det betyder spekulation i misbrug af udenlandske chauffører, der får bulgarsk, rumænsk eller makedonsk løn, selv om de kører i Tyskland, Danmark og resten af Norden,« siger Flemming Overgaard til Fagbladet 3F.

Han peger på, at flere udenlandske lastbiler kan betyde øget cabotagekørsel og transporter internt i Norden udført af lastbiler, vognmænd og chauffører fra Østeuropa.

»Det koster danske, svenske og norske chaufførjob, og det presser vilkårene i transportbranchen hårdt,« siger han.

Cabotagekørsel er kørsel af varer mod betaling mellem to steder i et andet EU land end der, hvor lastbilen er indregistreret.

Når en udenlandsk lastbil kommer til Danmark med varer, må den køre tre ture i Danmark i løbet af syv dage. Herefter skal den køre ud af landet igen. Ellers er der tale om ulovlig cabotagekørsel - også kaldet piratkørsel.

ITD derimod glæder sig over de nye tal.

»Det er et tegn på, at væksten i Europa fortsat går den rigtige vej, fordi mere gods og flere varer skal fragtes på kryds og tværs af Europa. Det viser dog også, at kapaciteten er presset til det yderste. Når der er gang i hjulene og stor økonomisk aktivitet, så skal der transporteres mere,« siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.