Larsens turnering: Landskamp-stemning i Himmerland

Sponsorer og tilskuere skal opleve en folkefest for de mange millioner kroner, Lars Larsen har puttet i Europatour turneringen i golf »Made in Denmark«.

Thomas Bjørn er et af trækplastrene, når Lars Larsen er vært for »Made in Denmark« på European Tour. Turneringen finder sted på Himmerland Golf & Spa Resort ved Farsø i Himmerland. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Vi skal have en landskampstemning ind over det her, det skal være en folkefest, en dansk måde at gøre det på.«

Promoter Flemming Astrup ved godt, hvad succeskriteriet er for golfturneringen Made in Denmark – ud over det økonomiske, forstås. Turneringen i Himmerland om halvanden uge skal helst give et ordentlig brag.

»Der skal lyd på, vi vil gerne have en turnering med følelserne uden på trøjen,« som han udtrykker det.

Astrup er manden med det overordnede ansvar for afviklingen af Made in Denmark-showet. Helt naturligt blev han hurtigt koblet på, da Lars Larsen havde besluttet sig for at gå efter at få den store Europa Tour til Danmark. De to kender hinanden fra mindre golfturneringer, bl.a. Ecco-turen, som Lars Larsen har været sponsor for.

»Jeg kom ind i efteråret 2010, og så har vi arbejdet intensivt på det her projekt i tre år.«

Astrups store opgave er at få indtægter og udgifter til at balancere. Made in Denmark-turneringen i Himmerland kører over tre år, og den skal som minimum hvile i sig selv. Det kræver et sponsorkorps med dybe lommer. 90 pct. af indtægterne er lagt an på sponsorer, mens billetindtægterne er mere usikre.

Med de nu solgte billetter ventes dog samlede billetindtægter i år for syv mio. kr. På sponsorsiden bidrager Aalborg Kommune med to mio. kr. i år, og Region Nord med ni mio. kr. over de næste tre år. Kommunen kan kun binde sig for ét år ad gangen. Hertil ca. 30 kommercielle sponsorer, hvoraf et par af de største er Nordea og Carlsberg. Sponsorerne er delt op i såkaldte hovedsponsorater, som koster 750.000 kr. om året pr. enhed, og partnerships, der koster 350.000 kr. om året. En sponsor kan således købe sig til flere enheder, som bringer den samlede treårige aftale op på et anseeligt millionbeløb.

På udgiftssiden er der præmiepengene på ti mio. kr. i år, stigende over de næste år. Hertil årligt et betydeligt millionbeløb til klargøring af Himmerland Golf og Spa, så området kan håndtere tilskuere, medier og de 1.000 frivillige, som er med i projektet. Alene bespisningen af de frivillige koster en mio. kr. Der skal lægges 2.500 jernplader til parkeringspladser for de forventede mindst 8.000 biler, og alene udgiften til at gøre området klar til de store TV-vogne løber op i 300.000 kr. Hertil kommer opsætning af telte, blandt andet til sponsorernes VIP-gæster, etablering af high-speed wi-fi på hele området og så videre.

Flemming Astrup har sit eget succeskriterie. Det lyder sådan:

»Hvis vi allerede lørdag aften (turneringen slutter søndag, red.) kan sætte os ned og nyde et glas rødvin, så er vi lykkedes. Og så kan vi allerede mandag 18. august begynde at kigge fremad.«

Fremad er dels arrangementet næste år, men allerede nu arbejdes på en ny treårig periode med topgolf i Danmark fra 2017.