Larsens dyner hitter i Østeuropa: Endnu et rekordregnskab fra Jysk

Lars Larsens Jysk-koncern fortsætter fremgangen og leverer endnu et rekordregnskab med en omsætning på mere end 23 milliarder kroner. Det er særligt godt salg på østeuropæiske markeder, der driver de gode tal frem på både top- og bundlinje.

Foto: Henning Bagger. Larsens dyner hitter i Østeuropa. Jysk har nu 200 butikker i Polen, som dermed er koncernens største marked, mens Ungarn, Rumænien, Bulgarien, Serbien, Slovenien og Kroatien er blandt de øvrige lande, hvor Jysk åbner flest nye butikker. (Arkivfoto)
Læs mere
Fold sammen

Lars Larsen blev landskendt som manden med et »godt tilbud«, og det koncept har vist sig bæredygtigt ganske mange steder i verden. Jysk-koncernen har fremlagt tal for det skæve regnskabsår 2015/2016, og med en omsætning på 23,2 milliarder kroner, er det igen i år det bedste år nogensinde for sengetøjsgiganten. Det skyldes blandt andet, at nye markeder har taget godt imod det danske koncept.

Specielt i Østeuropa vælger flere og flere kunder at handle i JYSK, og det er også i den del af Europa, at udviklingen går stærkest i forhold til åbning af nye butikker. Jysk har nu 200 butikker i Polen, som dermed er koncernens største marked, mens Ungarn, Rumænien, Bulgarien, Serbien, Slovenien og Kroatien er blandt de øvrige lande, hvor Jysk åbner flest nye butikker.

»Jysk har fået en fantastisk modtagelse i Østeuropa, og forbrugerne er utrolig glade for både vores sortiment og den måde, vi driver forretning på,« udtaler Lars Larsen i en meddelelse.

Lars Larsen er både ejer og formand i Jysk, og hans altoverskyggende mål er at gøre Jysk til en verdensomspændende virksomhed. Formanden har flere gange sagt, at han har tålmodighed og penge nok til at gøre visionen til virkelighed, og tålmodigheden har vist sig nyttig i for eksempel Holland. Jysk åbnede sin første butik i Holland i 2006 og først i år er der overskud på markedet.

»Holland er et godt eksempel på, at vi skal være tålmodige. Vi har hele tiden vidst, at vi ville komme til at tjene penge i Holland, og det er vi begyndt på nu. Det betyder også, at vi i 2017 er klar til at åbne i Belgien,« lyder det fra Lars Larsen.

Jysk har åbnet 105 nye butikker i de 43 lande, hvor koncernen havde butikker ved udgangen af regnskabsåret. Siden er Jysk også rykket ind i Georgien og Hviderusland, så tallet i dag er 45.

Men det er ikke alle steder i verden, forbrugerne har taget godt imod Jysk. I Kina har koncernen haft mere end svært ved at skubbe forretningen i gang, men også her har Lars Larsen tålmodighed, har han tidligere sagt.

Med en omsætning i regnskabsåret 2014/2015 på knap 22 milliarder kroner har Jysk det seneste år solgt varer for cirka 1,2 milliarder kroner mere end året før. Ud af omsætningen på 23,2 milliarder kroner har Jysk genereret et driftsresultat på godt tre milliarder kroner. Det er en anelse lavere end året før.

»Vi har god grund til at være tilfreds med regnskabet. Vores mål er, at Jysk skal vokse og tjene penge, og det har vi gjort,« udtaler Lars Larsen.

Jysk vil fortsætte med at åbne cirka 100 butikker på verdensplan årligt.