Lars Rebien: Fedmemiddel overgår forventninger

Det nyligt lancerede produkt mod fedme, Saxenda, klarer sig bedre end Novo Nordisk havde forventet. Der er dog stadig lang tid til, at markedet er modent.

Foto: Erik Refner. Novo Nordisks adm. direktør Lars Rebien Sørensen har netop opjusteret forventningerne til regnskabsåret 2015, hvor også et af selskabets nyere produkter klarer sig over topchefens forventninger.
Læs mere
Fold sammen

Er du tyk? Så snup en løbetur og pak frituregryden væk. Sådan har den gængse behandling mod overvægt lydt i mange år, men der er måske er skift på vej.

Lars Rebien Sørensen sælger hverken løbesko eller frituregryder, han sælger derimod medicin mod overvægt. Som administrerende direktør for Novo Nordisk har han været med til at sende et af de første midler mod svær overvægt på markedet. Saxenda, som lægemidlet hedder, er stadig ungt og gør ikke stort væsen af sig i Novo Nordisks kvartalsrapport, men det går godt, forsikrer Lars Rebien Sørensen:

»Jeg vil vove at sige, at det gør en smule bedre end vores forventninger, men vores forventninger var omvendt også beskedne,« siger han.

Når Lars Rebien Sørensens forventninger fra starten af var moderate, så skyldes det ovenstående råd med løbeskoene og frituregryden. Fedme er nemlig blevet set på som et kulturelt og socialt fænomen indtil for ganske nyligt.

Novo Nordisk

I mio. kr.2. kvt. 20152. kvt. 2014Ændr.
i pct.
Omsætning52.25941.97225%
Driftsresultat26.33916.76657%
Nettoresultat18.21913.45235%
Egenkapital39.11136.6617%
Antal ansatte39.65840.226-1%

»Så der kommer til at gå lang tid, inden vi kan få en gennemgående refusion, og det kommer sandsynligvis kun til at ske i USA. Men vi overgår vores egne forventninger, og vi er ledende målt på værdi (salg målt i kroner, red.)« lyder det fra Lars Rebien Sørensen.

Søren Løntoft-Hansen, der er Novo Nordisk-analytiker hos Sydbank, mener også, at fedme-markedet i USA først og fremmest skal have tid til at modnes. Men han er også positiv på Novo Nordisks vegne.

»Det er en dyr behandling, og man skal overbevise betalerne om at betale seks-syv gange mere for Saxenda end for nogle andre brandede produkter. Men jeg må sige, at når jeg kigger på receptdata, så tager Novo Nordisk markedsandele. Og hvis man kigger på værdien af markedet, så tager de store markedsandele, fordi deres produkt er dyrere,« siger Søren Løntoft-Hansen.

Novo Nordisk lancerede Saxenda i april i år, men i marts meldte man ud, at salget af Saxenda formentlig ikke vil nå blockbuster-potentiale inden for fem år. Det vil sige, at salget af fedmemidlet ikke vil overstige en milliard dollar om året før 2020.

TV: Novo Nordisk opjusterer