Lars Løkke i flyverskjul om statens SAS-aktier

Selv om luften er fuld af rygter om, at SAS vil blive overtaget af tyske Lufthansa, er det ikke muligt at få oplyst regeringens holdning til et salg af statens aktiepost. Finansminister Lars Løkke Rasmussen (V) er gået i flyverskjul og ønsker ikke at kommentere emnet.

Foto: Scanpix.
Læs mere
Fold sammen
Store dele af luftfartsbranchen er enige: Meget tyder på, at Lufthansa har seriøse overvejelser om et køb af SAS. Det skandinaviske luftfartsselskab har forlængst erkendt, at man overvejer »strukturelle ændringer« i selskabet, men før et salg kan blive en realitet, mangler en vigtig brik: En accept fra de nordiske stater.

Den danske stat ejer 14,3 procent af aktierne i SAS, og sammen med Sverige og Norge når det statslige ejerskab op på 50 procent af aktiekapitalen. Men selv om der i øjeblikket bliver spekuleret heftigt i en ny SAS-ejer, er det ikke muligt at få en kommentar fra Danmarks øverst ansvarlige for ejerandelen i SAS, finansminister Lars Løkke Rasmussen (V).

Trods gentagne henvendelser de seneste tre dage har finansministeren eller hans pressechef end ikke ønsket at fortælle, om der er truffet en beslutning om aktierne i SAS. Han har simpelthen for travlt, lyder forklaringen fra hans pressechef, Søs Marie Serup.

Mens den danske regeringen ikke vil kommentere på aktieposten, er både den svenske og norske regering mere villige til at diskutere emnet. De to lande har godt nok ikke truffet endelig beslutning om aktieposterne, men det skyldes, at man har brug for flere detaljer om selskabets fremtidsplaner, før man tager endelig stilling, forklarede repræsentanter fra de to landes regeringer til Business.dk den 2. januar. Samtidig lod viceminister i det norske Nærings- og Handelsdepartement, Rikke Lind, forstå, at Norge forholder sig åbent over for et salg:

»Vores holdning er, at man skal se på alle muligheder. Selskabet er i en vanskelig situation, og her har ledelsen et ansvar for at fremlægge de nødvendige tiltag. Når vi bliver orienteret om de konkrete planer, tager vi stilling,« sagde hun til Business.dk.

Heller ikke i forbindelse med artiklen den 2. januar var det muligt at få en kommentar fra finansminister Lars Løkke Rasmussen. Det har ikke været muligt at få bekræftet, om den usædvanlige tilbageholdenhed skyldes intern uenighed i regeringen eller ej.

SAS kom i 2008 i voldsomme problemer pga. stigende brændstofpriser, en kraftigt tiltagende økonomisk krise og en lang række fly, der måtte blive på jorden efter en række ulykker i 2007. Krisen fik i september sidste år selskabet til at meddele, at man overvejer »strukturelle ændringer.« En formulering, der dækker over, at SAS undersøger mulighederne for et salg.