Lars Larsens tålmodige penge sender Bolia.com mod milliardomsætning

Efter godt ti år under Lars Larsens vinger leverer møbelvirksomheden Bolia.com for sjette år i træk tocifrede vækstrater, og direktør Lars Lyse Hansen forventer milliardomsætning inden for de næste to år.

Lars Lyse Hansen, direktør i Bolia Fold sammen
Læs mere

Den danske møbelvirksomhed Bolia.com går med raske skridt mod en omsætning på en milliard kroner. For sjette år i træk kan administrerende direktør Lars Lyse Hansen se virksomheden vokse med tocifrede vækstrater, og de gode takter fortsætter, bedyrer han.

»Ved udgangen af 2018 runder vi en milliard,« siger Lars Lyse Hansen.

I 2000 købte Lars Larsen aktiemajoriteten i Bolia.com, som altid har været forankret i en digital strategi. Men det har taget tid at få virksomheden på skinner, og først i regnskabsåret 2009/2010 blev de røde tal på bundlinjen sorte.

Siden er tallene i regnskabsbøgerne blevet bedre og bedre. Det skyldes ifølge Lars Lyse Hansen blandt andet, at de digitale og fysiske salgskanaler efterhånden spiller godt sammen. Samtidig har Bolia.coms designere de seneste år ramt en stil i kollektionerne, som er faldet i god jord hos kunderne på såvel etablerede som nye markeder.

»Der er en rød tråd i de ting, vi har sat i gang og arbejdet med i fem-seks år, som smitter af på året, vi lukker nu. Vi tiltrækker flere og flere og dygtige designere hvert år, og vores kollektioner bliver bedre og bedre. Det er hele fundamentet,« forklarer Lars Lyse Hansen.

Lars Lyse Hansen har været i spidsen for Bolia.com siden 2005, og han er ikke i tvivl om, at virksomheden næppe ville have klaret sig igennem finanskrisen, hvis ikke det havde været for tålmodige investorer med tid til at vente på resultaterne.

»Specielt de første år og henover finanskrisen har det været fantastisk at have investorer, der tror langsigtet på investeringen. Det gør, at man kan holde snuden i sporet, selv om der er modvind engang imellem,« siger direktøren.

Flere burde satse

Med en formue på omkring 26 milliarder kroner har Lars Larsen plads i budgettet til at handle ud fra devisen: »hvo intet vover, intet vinder«. Med sin købmandsnæse går Lars Larsen efter investeringer, som andre måske ikke umiddelbart tør kaste sig over:

»Jeg er meget risikovillig og synes, det er spændende. Jeg har altid sagt, at så længe det bare er maks ti procent af firmaets indtjening, man investerer, burde enhver virksomhed tillade sig at gøre det. Du kan sagtens leve godt af de 90 procent, og du mister muligheder, hvis du ikke prøver noget, der ligger lidt ud over det sædvanlige,« siger Lars Larsen, som er bestyrelsesformand i Bolia.com.

Mens møbelvirksomheden efterhånden viser det potentiale, som Lars Larsen velsagtens som en af de få kunne se for 16 år siden, er der andre af den jyske købmands investeringer, der endnu ser alt andet end lovende ud.

Selskabet IDdesign, som driver Idémøbler, Ilva og IDdesign, havde i seneste regnskabsår et underskud på 125 millioner kroner ud af en omsætning på 1,7 milliarder kroner. Men Lars Larsen mener også i den sag, at det er et spørgsmål om tid og tålmodighed.

»Vi kørte et halvt år, hvor jeg vendte det fra en halv milliard i underskud til et lille plus. Så har det givet underskud sidste år, det kommer det også til i år, men det er ud fra investeringer, som jeg ved, der skal til for at gøre det til en god, sund virksomhed fremadrettet,« siger Lars Larsen og konstaterer:

»Så er det igen godt, at man har økonomien til at kunne gøre det og tør gøre det.«

Om Larsen og hans hold får Idémøbler på samme vækstkurs som Bolia.com må tiden vise. Hos Bolia.com kan Lars Lyse Hansen glæde sig over en omsætningsvækst på 15 procent, så der nu sælges møbler for 657 millioner kroner. Resultatet før skat endte på 66 millioner kroner. I Tyskland er salget steget med hele 40 procent det seneste år.