Lars Larsens opskrift på succes: Jysk kultur og købmandskab

Jysk-stifter Lars Larsen er kendt som købmanden med et godt tilbud. Men kultur er en vigtig faktor, når konceptet skal rulles ud i hele verden, fortæller Lars Larsen.

Foto: Bo Amstrup. Ejer og grundlægger af JYSK, Lars Larsen.
Læs mere
Fold sammen

På navneskiltet ved døren til Lars Larsens kontor på Jysk Nordics hovedsæde i Brabrand ved Aarhus står der ikke Lars Larsen. Der står Købmanden. Og når man taler med ansatte i Jysk-organisationen, omtaler de også stifteren som købmanden, velsagtens fordi Lars Larsen er kendt som manden med et godt tilbud.

Men ifølge Lars Larsen selv hviler hans forretning på andet end gode tilbud på madrasser og dyner.

»Kulturen i Jysk er uden tvivl en meget afgørende grund til succesen. Det er noget, som alle ansatte er fælles om. Kulturen giver os et sprog og en identitet, som gør det nemt at arbejde sammen på tværs af landegrænser,« siger Lars Larsen.

Stifteren har stort set siden grundlæggelsen af Jysk gjort en dyd ud af at fremstå i øjenhøjde med omverdenen. Han har en sekretær, men hun er også den eneste sekretær i organisationen. Ingen i direktionen har egen assistent, og når koncernen er samlet til den årlige julefrokost, stiller den landskendte stifter gerne op til selfier med medarbejderne.

»Købmanden har skabt en kultur, hvor ingen er for fine til noget. Han har altid selv været i fløjlsbukser og nede på jorden,« siger Michael Nielsen, som er koncerndirektør med ansvar for retail og har været ansat i Jysk i næsten 30 år.

Artiklen fortsætter under grafikken.

Michael Nielsen har ansvaret for at åbne butikker og dermed gøre Lars Larsens vækstvision til virkelighed.

Jysk-kæden består af 2.500 butikker, og målet er at have 700 butikker mere om fem år. Balkan er et af de områder, hvor Jysk har ambitioner om at åbne flere butikker, og her er en stærk kultur ifølge Lars Larsen afgørende for, om ambitionen lykkes.

»Vores fælles landekontor for Kroatien, Serbien, Slovenien og Bosnien-Hercegovina er et rigtigt godt eksempel på, hvor meget den kultur betyder. Jeg tror og håber, at medarbejderne i de lande først og fremmest ser sig selv som Jysk-ansatte, når de går på arbejde, og så kommer nationaliteten i anden række,« siger Lars Larsen med henvisning til, at Balkan for få år siden var ramt af borgerkrig.

Lars Larsen stiftede Jysk i 1979. Siden er butikskæden vokset til at omsætte for 23 milliarder kroner fra 2.500 butikker.