Lars Larsen vil rykke Ilva til udlandet

Møbelkæden Ilva skal med dyngekongen på ekspansionstogt i udlandet. Det fortæller Jysk-stifteren Lars Larsen, som netop har fået godkendt købet af Konkurrencerådet.

Jysks grundlægger, Lars Larsen, har ingen planer om at lægge hovedkontorerne sammen i hans forskellige kæder. »Jeg ser for mig, at kæderne skal køre selvstændigt med deres egen klare profil,« siger Lars Larsen, der netop har fået godkendt købet af Ilva og Idémøbler af Konkurrencerådet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De ansatte hos møbelkæden Ilva kan godt begynde at se frem til et udlandseventyr for møbelkæden. Sådan lyder det fra Jysks grundlægger, milliardæren Lars Larsen, som netop har fået godkendt købet af Ilva og Idémøbler af Konkurrencerådet.

»Om et par år, når der er kommet en solid bundlinje hos Ilva, så forestiller jeg mig, at kæden kan komme med ud i den store verden. Først og fremmest til de skandinaviske lande, men nok også i Tyskland vil kæden kunne gøre det godt,« siger Lars Larsen til Berlingske Business.

Hvis Lars Larsen får succes med Ilva uden for Danmarks grænser, vil det være noget af en præstation. Senest kæden forsøgte i udlandet endte det i mareridtslignende tilstande. Far og søn, Jørgen og Jesper Linde, solgte i 2003 livsværket Ilva til den engelske kapitalfond Advent, der skrev en check på 700 mio. kr. til familien. Ilva skulle internationaliseres med dusinvis af nye store forretninger ud over Europa. Straks gik man i gang med at bygge tre nye møbelhuse i England. Men alt gik galt, kapitalfonden Advent mistede lysten til Ilva og overlod en rygende underskudsruinhob på over en mia. kr. til bankforbindelsen Kaupthing Bank fra Island. Efter nogle omveje endte Ilva i 2009 hos kapitalfonden Axcel, som i forvejen havde købt Idemøbler.

Læs også: "Analyse af 40 møbelproducenter

Kapitalfonden Axcel, som nu har solgt de to kæder til Jysk, har ifølge Lars Larsen »gjort et godt stykke arbejde« med at trimme både Ilva og Idémøbler, der har ligget i det fælles selskab IDdesign. En god forretning er de to kæder dog ikke i dag. Axcel har netop offentliggjort enkelte regnskabstal fra selskabet. Heraf ses det, at selskabet fortsat bløder med et underskud i den ordinære drift på 17 mio. kroner i regnskabsåret 2012/2013.

Men regnskabet ender dog med at se endnu værre ud, efter at ledelsen har brugt måneder på at tilpasse regnskabet de principper, som ligger til grund for JYSK-koncernens regnskabsaflæggelse. Tilpasningerne medfører en negativ regulering af goodwill og et skatteaktiv på i alt 462 mio. kroner. Sammen med en række andre engangsposter bringer det således det samlede resultat ned på hele 565 mio. kroner i underskud, oplyser Jysk.

Trods selskabets blodrøde tal vil Lars Larsen ikke tale om, at det bliver nødvendigt med spareplaner og fyringer.

»Axcel har jo allerede været inde og lave spareøvelser. Om der kan komme mere af den slags hen ad vejen, det kan jeg ikke sige noget om,« lyder svaret fra Lars Larsen.

Der er ingen planer om, at hovedkontorer i de forskellige kæder skal lægges sammen.

»Det har vi ingen planer om. Jeg ser for mig, at kæderne skal køre selvstændigt med deres egen klare profil,« siger Lars Larsen, der mener, at han nu har en stærk portefølje af virksomheder inden for boliger- og boligudstyr.

Øverst i hans boligpyramide ligger Bolia med de højeste priser. Herefter følger Ilva, Idemøbler, og nederst ligger discountkæden Jysk.

Han afviser i klare vendinger, at han kunne finde på at smelte nogle af kæderne sammen. Dog har han en idé om, at der er en hel del synergier og stordriftsfordele at hente.

Han oplyser til at avisen, at han ønsker at fastholde, at kæderne har forskellige produktlinjer og designs. Derfor skal de have deres egne indkøbsfunktioner. Dog vil der også blive en del overordnede aktiviter, som koordineres på tværs af kæderne.

»Nogle ting kan man godt købe ind sammen på tværs af kæderne, og det skal vi selvfølgelig udnytte. Man kan også have noget logistik sammen, Eksempelvis kan den samle lastbil jo godt køre for flere kæder på én gang,« siger Lars Larsen.

Lars Larsen oplyser, at den nuværende CEO i IDdesign skal forblive i sin nuværende rolle, da han har »leveret en fremragende indsats« ifølge dynekongen.

Mindre tilfreds er Lars Larsen dog med det danske Konkurrenceråd. Til frustration for ham og kapitalfonden Axcel har det taget hele syv måneder for rådet at finde ud af, om møbelfusionen kunne godkendes. Det kan den lød det i en meddelelse udsendt onsdag formiddag.