Lars Larsen startede Jysk med dyner fra Nordisk Fjer

Gennem årene blev Jysk en betydelig kunde hos Nordisk Fjer, og Lars Larsen blev fundet værdig til en årlig frokost med »fjerens« magtfulde topchef, Johannes Petersen. På torsdag er det 25 år siden, at Nordisk Fjer gik ned.

Lars Larsen fortæller, at han handlede med Nordisk Fjer fra den første dag. Foto: Henning Bagger
Læs mere
Fold sammen

Da Lars Larsen i 1979 slog dørene op for sin første butik under navnet Jysk Sengetøjs-lager, var det med dyner og puder fra Nordisk Fjer på hylderne. Samhandlen mellem de to virksomheder fortsatte i øvrigt lige indtil Nordisk Fjers kollaps i november 1990.

»Jeg handlede med Nordisk Fjer fra den første dag. Nordisk Fjer havde jo både dyner, sengelinned og madrasser, så der var faktisk mange ting, jeg kunne købe hos dem. Jeg fik en god behandling og en pænt lang kredit, og det havde jeg brug for, for jeg stod ikke lige med en masse penge til at åbne butikker for,« siger Lars Larsen, stifter af Jysk-kæden, som har gjort ham til milliardær.

Da Lars Larsen startede Jysk, var Nordisk Fjer en af Danmarks store og mest anerkendte virksomheder, og virksomhedens magtfulde topchef, bestyrelsesformand Johannes Petersen, var en stor og respekteret mand i dansk erhvervsliv.

Derfor var Nordisk Fjers kollaps for 25 år siden så spektakulært. Nordisk Fjer-krakket var en af de største erhvervsskandaler i Danmark nogensinde og giver stadig genlyd her 25 år efter. Svindelskandalen blev et lærestykke i, hvor galt det kan gå, når de, der skulle gribe ind eller sige fra, ikke gjorde det. Krakket medførte lovændringer, som blandt andet begrænsede bestyrelsesformandens magt.

Men da Lars Larsen begyndte at handle med Nordisk Fjer var Johannes Petersens store illusionsnummer stadig kun i sin vorden, og Johannes Petersen var en fin erhvervsmand.

Lars Larsen var ikke i nærheden af at komme på Johannes Petersens radar, men det ændrede sig i takt med, at Jysk voksede sig større og fik et betydeligt antal butikker.

»Dyne-Larsen« blev en stor kunde hos Nordisk Fjer, og på et tidspunkt i løbet af 1980erne blev Lars Larsen fundet værdig til, at Nordisk Fjers magtfulde topchef, Johannes Petersen, begyndte at interessere sig for ham.

Lars Larsen blev inviteret til en årlig frokost hos Johannes Petersen i Nordisk Fjers fine hovedsæde på Østerbro i København. Her sad Johannes Petersen på majestætisk vis for bordenden.

»Det var meget ophøjet. Der var stor forskel på ham og vi andre dødelige,« husker Lars Larsen.

Som regel var der fire personer med til frokosten. Ud over Johannes Petersen og Lars Larsen var der også Johannes Petersens højre hånd, Inga Lydia Rasmussen, og så et medlem fra Nordisk Fjers bestyrelse. Menuen – og joken – var den samme hvert år.

»Vi fik altid serveret and, for så kunne han jo bruge dunene, som han sagde,« siger Lars Larsen med et grin.

Møderne var en gensidig årlig opdatering af, hvad Lars Larsen kalder »verdenssituationen« hos Nordisk Fjer og Jysk. Men i slutningen af 1980erne – et eller to år før Nordisk Fjer kollapsede – kom Johannes Petersen med et forslag om, at Nordisk Fjer og Jysk sammen skulle erobre det amerikanske marked med en landsdækkende butikskæde.

Nordisk Fjer havde i forvejen fabrikker på det amerikanske marked, der producerede dyner og puder, og Jysk var næsten lige startet op i USA. Set med Johannes Petersens øjne lå det lige for, at de sammen skulle erobre det amerikanske marked, og han havde allerede planlagt hemmelige strategimøder på sit stam-luksushotel i London, hvor han og Lars Larsen skulle mødes.

Men Lars Larsen skulle ikke nyde noget. Både i branchen og i medierne var der begyndende undren over, om regnskaberne fra Nordisk Fjer virkeligt var retvisende, men også almindelig sund fornuft samt inside-oplysninger fra Jysks kontakter i Nordisk Fjer vækkede Dyne-Larsens skepsis.

»Det lød helt forkert for mig, for der er jo stort set ingen i USA, der sover med dyner, og da slet ikke med dundyner. Alene det fik mig til at sige »hvad pokker er det her?«. Samtidig vidste vi fra rimeligt højt placerede medarbejdere i Nordisk Fjer, at de mistænkte ham for at fifle med regnskaberne. Vi havde en fornemmelse af, at alt ikke var så rosenrødt, som han gjorde det til,« siger Lars Larsen.

Lars Larsen havde også på fornemmelsen, at Johannes Petersen havde en bagtanke med forslaget om et kompagniskab i USA.

»Jeg havde en indre fornemmelse af, at det handlede om at få mig til at investere i Nordisk Fjer, så han blev da helt givet skuffet, da han ikke kunne få åbnet min tegnebog, for det kunne jeg lugte, at han var ude på. Da han havde presset mig et stykke tid, sagde jeg, at jeg ikke var interesseret i sådan et samarbejde,« siger Lars Larsen.

Ifølge Lars Larsen havde Johannes Petersen tydeligvis ikke regnet med at få et nej, og Dyne-Larsen er i dag stolt over, at han turde sige nej til Johannes Petersen.

»Jeg er faktisk meget stolt af, at jeg sagde fra i tide, for det var der ikke mange, der gjorde. Både store, velansete revisionsselskaber og bestyrelsesmedlemmer fra de fine kredse nikkede jo bare langt hen ad vejen,« siger Lars Larsen.

Den efterfølgende afdækning af Johannes Petersens svindel i Nordisk Fjer viste, at Nordisk Fjer økonomisk var langt ude i tovene, da Johannes Petersen foreslog Lars Larsen, at de skulle indtage USA sammen.

I november 1990 gik Nordisk Fjer i betalingsstandsning, men virksomheden stod ikke til at redde, og et halvt års tid efter gik den konkurs. Jysk tabte ikke en krone på konkursen. Tværtimod, for Jysk købte restlageret af konkursboet.

»Vi fik da nogle ekstra gode tilbud, da det hele kollapsede. I sådan nogle konkursboer er prisen jo i hvert fald under halv pris, og jeg kendte jo varerne, så det var faktisk en god handel,« siger Lars Larsen.