Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Lars Larsen blev kendt som dynekongen, da han i slutningen af 70'erne åbnede døren til det første Jysk Sengetøjslager. Siden er varesortimentet blevet udvidet med blandt andet møbler og navnet ændret til Jysk.Og nu kan han for alvor kalde sig møbelkonge.
I en fælles pressemeddelelse oplyser kapitalfonden Axcel og Jysk, at Jysk overtager aktiemajoriteten på 80 procent i IDdesign-koncernen, som driver kæderne IDdesign, Idemøbler og Ilva.
Axcel der tidligere var eneejer, beholder 20 procent af aktierne. Ifølge meddelelsen vil partnerskabet betyde, at møbelkæderne, der har en samlet omsætning på 1,6 milliarder kroner, vil træde ind i en ny udviklingsfase.
”Vi er meget stolte over at kunne tage del i ejerskabet af IDdesign, som fortsat vil blive drevet som en selvstændig virksomhed med tre brands,” siger Lars Larsen i pressemeddelelsen. Han afslører derudover, at de nye boligkæder også er tænkt som en vej ind på det attraktive marked i Mellemøsten.
»Idemøbler og Ilva er hver især solide varemærker, som begge henvender sig til den store del af befolkningen, som er villig til at betale en rimelig pris for moderne design og god kvalitet. Derudover giver butikkerne i Mellemøsten adgang til et spændende franchisekoncept,« siger Lars Larsen.
Krisen ramte møbelkæde-køb
Axcel overtog Idemøbler i 2007 og købte Ilva i 2009. Ledende partner Christian Frigast lægger ikke skjul på, at det har været en stor mundfuld pga. finanskrisen.
»Det har været en udfordrende rejse, fordi møbelmarkedet faldt uventet med over 20 procent oven på krisen og endnu ikke er kommet sig. Derfor har vi brugt mange kræfter på at effektivisere forretningen og samtidig fastholde omsætningen. Med en drift i balance siden medio 2011 er det i høj grad lykkedes takket være et langt, sejt træk fra ledelse og medarbejdere,« siger han.
Også administrerende direktør Michael Christiansen hos IDdesign, der tilsyneladende fortsætter på sin post, glæder sig til samarbejdet.
»Axcel har bakket flot op om IDdesign og dermed medvirket til, at vi har fået driftsmæssig balance under meget udfordrende markedsforhold. Jeg er sikker på, at partnerskabet med JYSK vil komme både kunder og medarbejdere til gode,« siger Michael Christiansen i pressemeddelelsen.
Overtagelsen forudsætter konkurrencemyndighedernes godkendelse.