Lars Larsen opgiver nye markeder

Jysk skal ikke indtage nye markeder de næste fem år, lyder det fra stifteren Lars Larsen. Problemer i Sydeuropa, Østeuropa og Kina tvinger den hidtil udfarende koncern til at kigge indad.

Koncerndirektør i Jysk, Lars Larsen, har valgt at tilpasse målene for fremtiden med den økonomiske krise på flere markeder. Nu gælder det først og fremmest om at blive stærkere på eksisterende markeder. Arkivfoto: Henning Bagger Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Efter at have indtaget 34 lande trækker Jysk-stifteren Lars Larsen for første gang i håndbremsen. Jysk skal ikke længere forsøge at erobre nye markeder. Det er tid til at kigge indad og få styr på de eksisterende markeder. Sådan lyder den opsigtsvækkende melding fra Lars Larsen, der ellers er kendt som en af landets mest risikovillige købmænd.

»Lige i de her år, hvor der er krise rundt om i verden, kan vi ikke længere sige, at vi absolut skal åbne i nye lande. Vi vil hellere konsolidere os og gøre os stærkere, hvor vi allerede er til stede,« siger Lars Larsen, der fortæller, at erobrobringstogterne er sat på pause i hvert fald de næste fem år.

»Inden for de næste fem år sker der nok ikke noget for os på markeder, hvor vi ikke er i dag. Det drejer sig ikke om at være i så mange lande som muligt, men mere om at være så stærk som mulig i sine egne markeder,« siger Lars Larsen.

Han fastholder, at Jysk, der i dag sælger både madrasser, sengetøj og møbler, skal fortsætte med at åbne nye butikker i højt tempo, men for første gang nogensinde kun på eksisterende markeder.

»Det er hårdt og slidsomt at komme ind på helt nye markeder, og vi må bare sige, at der er nok at gøre og stort potentiale de steder, hvor vi allerede findes,« siger 64-årige Lars Larsen, der grundlagde Jysk tilbage i 1979 og i 1984 åbnede sin første butik i udlandet.

Problemer i Europa og Kina

De nye toner fra Lars Larsen kommer, efter at Jysk er løbet ind i større udfordringer end ventet i både Kina, Østeuropa og Sydeuropa. Planen om at åbne 500 butikker i Kina på ti år er slået fejl, og trods strategiændringer og massive investeringer har Jysk fortsat kun formået at åbne cirka ti butikker i Kina. Også i Ukraine, Bulgarien og Rumænien er Jysk blevet ramt af uforudsete problemer. I de tre lande har franchisetagere leveret skuffende resultater og været ude af stand til at åbne det forventede antal nye butikker. Det fik Jysk til at smide franchisetageren i Ukraine på porten i efteråret og i april i år blev franchise-tageren i Rumænien og Bulgarien også opsagt. I Bulgarien var det blot lykkedes at åbne tre Jysk-butikker siden 2005. Nu skal Jysk selv løfte opgaven på de tre markeder. I dag mener Lars Larsen, at Jysk vil være bedre til at åbne butikker end de franchisepartnere, som koncernen selv havde udvalgt til opgaverne.

»Når markedet er der, går vi ind og overtager. Det er klart, at det er dyrt at åbne butikker, og det bliver måske undervurderet lidt af franchisetagere,« siger Lars Larsen.

Der bliver bremset op

Også i Sydeuropa er Jysk løbet ind i større problemer end ventet. Så sent som i december 2011 lød det fra Lars Larsen i Dagbladet Børsen, at »selv i de hårdest ramte markeder som Italien og Spanien vil Jysk åbne 20-30 nye butikker det næste år«.

»Vi ser muligheder i de lande, der er i knæ. Forbrugerne bliver mere og mere prisbevidste, og så er de tvunget til at gå ind i Jysk,« sagde Lars Larsen dengang.

I dag er han noget mindre optimistisk omkring Jysks muligheder i Sydeuropa.

»Man må sige, at Sydeuropa har bremset lidt op, og det har vi så også gjort. Når der er 25 procent arbejdsløshed og ting i den dur, mærker vi det også,« siger Lars Larsen til Berlingske Business.

Jysk åbnede i foråret 2009 sine første butikker i Italien og Spanien. I dag har Jysk 32 butikker i Italien og 33 i Spanien.

Problemerne i Europa får Lars Larsen til at udskyde sine planer om at åbne butikker i Sydamerika på ubestemt tid.

»Tanken var, at vi skulle åbne i Spanien og Portugal og lære sproget, og så gå videre til Brasilien og andre sydamerikanske markeder. Nu må vi nok sige, at vi lige for tiden ikke har de store planer i den retning,« siger Lars Larsen.

Tonerne fra Jysk-stifteren står i kontrast til hans tidligere meget optimistiske meldinger. I et interview med Berlingske Business i 2011 fortalte Lars Larsen, at han ville gøre Jysk »global«, inden han trækker sig tilbage.

I den forbindelse gjorde han det klart, at han vil åbne de første Jysk-butikker i både Latinamerika og Afrika, inden han forlader posten som bestyrelsesformand.

I år fylder Lars Larsen 65 år, og med hans budskab om, at der ikke skal indtages nye markeder de næste fem år, svinder chancen for at gøre Jysk global i Larsens tid som formand. Målet om at slå burgerkæden McDonald’s ser også ud til at ligge meget langt ude i horisonten.

»Vi skal være større end McDonald’s, og det bliver vi nok også en dag,« sagde Lars Larsen til Berlingske Business i 2011.

I dag har McDonald’s over 30.000 restauranter i over 100 lande. Til sammenligning har Jysk lidt over 2.000 butikker i 34 lande.

God for 18 milliarder kroner

Jysk er dog en virksomhed, der skal vokse markant de næste ti år, understregede Lars Larsen i sit seneste interview med Berlingske Business for syv måneder siden. Her fortalte han, at han vil fordoble antallet af Jysk-butikker i løbet af de næste ti år.

»Vi satser på at vokse fra 2.000 til 4.000 butikker inden for de næste ti år. Vi har økonomien til at vokse og troen på, at det kan lade sig gøre,« sagde Lars Larsen.

Skal de ord blive til virkelighed, skal Jysk have ekstra meget fart på butiksåbningerne de kommende år. De seneste tre år har Jysk rundt regnet »blot« øget antallet af butikker med 100 om året. Det vil sige, at Jysk skal åbne dobbelt så mange butikker årligt de næste ti år, som koncernen har gjort de seneste tre år.

Jysk-stifteren ønsker ikke at svare på, hvordan omsætning og resultat vil udvikle sig, hvis koncernen ikke lever op til sine målsætninger om at åbne nye butikker. Dog fremgår det af Jysk Nordics regnskab, at koncernen finder tiden udfordrende.

»Forbrugertilliden er fortsat lav på de fleste af de markeder, som Jysk Nordic opererer på, og samtidig slår de offentlige budgetbesparelser igennem på det private forbrug. Dette medfører, at regnskabsåret 2012/2013 vil være præget af uændret eller svagt faldende indtjening,« fremgår det af regnskabet.

Skulle Jysk komme i problemer, har familien Larsen dog gode muligheder for at skyde penge ind. Lars Larsen ligger på en tredjeplads blandt Danmarks rigeste ifølge Berlingske Business Magasin, som anslår, at den jyske købmand er god for ca. 18 mia. kroner.