Langt flere køber ind med mobiltelefonen

Antallet af danskere, der bruger mobiltelefonen til at købe varer over nettet, er steget med 70 procent på et år.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danskerne bruger i stigende grad mobiltelefonen, når de handler på nettet. Sidste måned brugte 12 procent af danskerne mobiltelefonen til at shoppe med mod 7 procent på samme tid sidste år. Det er en stigning på 70 procent, viser Dansk e-handelsanalyses tal fra 2. kvartal 2011.

Der er også voksende e-handel med dagligvarer, ligesom onlinesalg af togbilletter sikrer DSB topplacering blandt e-butikker.

Det er særligt unge mellem 18 og 34 år, der bruger mobiltelefonen til at købe direkte på nettet. Det usædvanlige i forhold til andre aldersgrupper er, at de handler væsentlig mere i udenlandske e-butikker, ikke mindst i England og USA.

Læs også:

Advarsel mod konkursramt netbutik   

Her er de bedste netkøbmænd i 2011   

Mobilkrig fortsætter året ud

De ældre er til gengæld ikke så aktive handlende på mobilen endnu, for eksempel har kun 5 procent af respondenterne over 56 år prøvet det.

- Tallene understreger, at det stærkt stigende antal smart-phones med netadgang gør det nemmere og enklere at handle på nettet. Mobilen bliver i fremtiden det helt afgørende omdrejningspunkt i kontakten mellem forbruger og forretning. Det stiller derfor krav til e-butikkerne, der skal sikre, at deres websites også har en mobiltilpasset udgave, siger kommunikationschef Henrik Theil, FDIH, Foreningen for Distance- og Internethandel i en pressemeddelelse.