Langsomt salg kræver tålmodighed fra Lundbeck-aktionærer

Lundbecks salg af nye produkter går indtil videre langsommere end antaget, men så længe der er vækst, må aktionærerne være tålmodige, lyder det fra formand og topchef.

Håkan Björklund. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe

Det skriver Børsen.

Bare i 2015 har Lundbeck 50 lanceringer undervejs, og i 2014 voksede salget af nye produkter 44 pct. Alligevel går markedsindtrængingen langsommere end forventet, og aktionærerne må derfor udvise tålmodighed.

- Man skal have tålmodighed, og så længe vi ser vækst i salget af nye produkter, så er det godt, udtaler Håkan Bjørklund, der er bestyrelsesformand og topchef i Lundbeck, til Børsen.

Lundbeck vurderer, at en af årsagerne til den langsommere vækst er vanskeligere markeder særligt i Europa, hvor der er pres på prisen, og godkendelser af nye lægemidler tager tid.

- Vi har bemærket, at det tager længere tid inden man får et ordentligt salg, sammenlignet med for fem-ti år siden. Vi vidste, at det var sværere, men måske har det været lidt sværere end ventet, vurderer Håkan Bjørklund over for Børsen.