Langsomme entreprenører risikerer bøder

Københavns Kommune er træt af entreprenører, som springer fra vejarbejde før tid. Men mangler redskaber til at få dem til at holde tidsfristerne. Transportministeren klar til hjælp.

Entreprenører løber alt for ofte fra vejarbejde, inden det er afsluttet, og kaster sig over andre opgaver. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Entreprenører løber alt for ofte fra vejarbejde, inden det er afsluttet, og kaster sig over andre opgaver. Det viser en gennemgang, som Københavns Kommune har foretaget. Nu vil kommunen have bedre redskaber til at gribe ind over for entreprenørerne. Transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) er enig og klar til handling.

København er i øjeblikket plaget af omfattende vejarbejde, der både skyldes det store metroarbejde, nye fjernvarmerør og en lang række andre store projekter. Men arbejdet bliver nogle steder forsinket, fordi entreprenørerne ifølge kommunen stort set har kunnet bryde tidsplanerne uden omkostninger.

Samtidig er koordineringen mellem dem, der får lov at grave i jorden, og mellem nabokommunerne til København for dårlig.

»Jeg arbejder p.t. på et forslag til ny lov om offentlige veje, som indeholder flere initiativer til at komme problemerne til livs. Først og fremmest handler det om at give kommunerne flere og bedre redskaber til at kunne koordinere vejarbejder og til at tøjle de entreprenører, der ikke får gjort sig færdig til tiden,« siger Pia Olsen Dyhr.

Ifølge Dyhr er lovforslaget tæt på at blive fremsat i Folketinget.

Niels Tørslev, der er centerchef i Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune, mener, at nye og hårdere krav til entreprenørerne vil betyde, at borgerne vil opleve, at der kommer mindre vejarbejde.

»Vi håber, at vi kan få en skarpere dialog med entreprenørerne, så de graver mindre, i kortere tid og i højere grad benytter sig af aften- og natarbejde,« siger Tørslev.

I dag er det muligt at tildele bøder til entreprenører, som ikke overholder tidsfrister. Men det kræver, at politiet bliver involveret, og det er ifølge Niels Tørslev ikke realistisk. I stedet kan det fremover blive muligt, at kommunerne selv opstiller vilkår om f.eks. en bod, hvis en tidsfrist overskrides. Men Dansk Vejforening, der har flere entreprenører som medlemmer, mener, at det bør kombineres med bedre incitamenter.

»Hvis der fremover bliver lagt en bod på at blive forsinket, så bør der også være en bonus, for ellers er der ikke et incitament til at blive hurtigt færdig,« siger Søren Bülow, der er sekretariatschef i Dansk Vejforening.

Både Dansk Vejforening og Dansk Byggeri, der også har flere entreprenører som medlemmer, tvivler på, at problemet med entreprenører, der forlader et projekt før tid, er så udbredt, som Københavns Kommune siger. Men Niels Tørslev understreger, at kommunen har gennemgået problemet grundigt.

»Det er ikke noget, vi griber ud af den blå luft. Det er en erfaring, som vi har gjort gennem masser af år. Vi bruger mange kræfter hver dag på at føre tilsyn,« siger Niels Tørslev.

Han siger, at Københavns Kommune i næste uge er klar til at fremlægge konkrete eksempler på, hvor i København entreprenører er sprunget fra aftaler. Samtidig vil kommunen senere udsende tal for, hvor omfattende problemet er.