Lange åbningstider kvæler små butikker

Bilka har vundet frem på lange søndage, mens specialvarehandlen lider.

Detailhandlen har modtaget de frie åbningstider med noget blandede følelser. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

For et par år siden var Føtex og Bilka hårdt mærket af den stagnerende omsætning i kølvandet på finanskrisen. Ifølge Erling Jensen, adm. direktør i Dansk Supermarked, der ejer de to varehuskæder, var især nonfood-området ramt.

Sådan er det ikke hos Bilka i dag. Siden lukkelovens gradvise liberalisering fra juli 2010 har Bilka registreret en stadig større søgning, fortæller Bilkas driftsdirektør Jørgen Klüwer.

Det er der flere forklaringer på, men hovedforklaringen er, at Bilka nu kan holde åbent 34 søndage om året og sætte fuld tryk på markedsføringen op til den lange søndag, hvor de nye slagtilbud - fortrinsvis udvalgsvarer - introduceres. De var tidligere først tilgængelige fra om mandagen.

Samtidig har Bilka satset hårdt på at gøre søndagsindkøbet til en shoppingoplevelse for hele familien med en lang række aktiviteter for børnene.

»Tidligere måtte vi leve med den konkurrenceforvridning, det var, at mindre dagligvarebutikker kunne holde åbent om søndagen, mens vi skulle holde lukket. Nu har forbrugerne fået det frie valg, og det har de benyttet sig af«, siger driftsdirektør Jørgen Klüwer.

En tilsvarende positiv effekt har den liberaliserede lukkelov haft hos discountkæden Fakta, der nu holder åbent på alle ugens dage fra kl. 8 til 21.

»De forskellige åbningstider forvirrede tidligere kunderne. Det har vi valgt at tage konsekvensen af ved allerede nu at holde vores butikker længere åbent og med samme åbningstider hver dag«, siger Jan Gerber, der er kædedirektør hos Fakta.

Han oplyser, at de nye åbningstider er blevet godt modtaget af kunderne.

Faktas udvidede åbningstider er blevet besvaret af flere af de andre discountkæder, og en supermarkedskæde som Irma holder nu åbent på alle hverdage til kl. 21.

Samtidig er Faktas kæde af døgnåbent-butikker skiftet koncept, så de nu heder Fakta Q og har fået et mere 7Eleven-agtigt koncept med fokus på bl.a. fastfood og convenience.

Omsætningen flyttes

De nye forlængede åbningstider vil ifølge detailhandelseksperten Henning Bahr, direktør for Retail Institute Scandinavia, på længere sigt medføre, at flere udvalgsvarer bliver solgt i dagligvarehandlen, fordi stadig flere dagligvarebutikker satser på dette sortiment.

Det bekræfter Bent Aarebo Pedersen, formand for Danmarks Handelsstandsforeninger, der i særlig grad repræsenterer de mindre familieejede butikker.

»Effekten af den forlængede åbningstid er tydeligvis flere kridtede butiksruder. Generelt stagnerer detailhandelsomsætningen, og effektiviteten falder selvsagt, når den samme omsætning skal fordeles på længere åbningstider. Det ville svare til, at en fabrik indførte treholdsskift, uden at fabrikken havde øget sin afsætning. Den nye lukkelov forvrider butiksstruktren og reducerer kundernes valgmuligheder«, mener Bent Aarebo.

Specialbutikker svarer igen

Adm. direktør Villy Gravengaard fra Imerco-kæden, der er ejet af ejendomsinvestoren Michael Goldsmith, deler dog ikke Aarebos pessimisme.

»Vi har præsteret stadig bedre resultater i et i øvrigt stagnerende marked, og vi åbner nye butikker, når vi bliver tilbudt en attraktiv beliggenhed. Det handler om at optimere kæderne i alle led og satse på et vareudvalg, der kræver høj service og varekundskab. Så kommer kunderne også,« siger Villy Gravengaard, der bekræfter, at Imerco i stigende grad flytter sine specialbutikker ind i butikscentre, hvor åbningstiden falder sammen med åbningstiderne i centrenes flagskibsforretninger inden for dagligvarer.