Lang ventetid på småbiler

Hvis du hører til dem, der synes det er sjovt at vente flere måneder på en lille bil med en lille motor, så har du chancen nu. Flere af de bilmodeller, der er faldet mest i pris efter afgiftsændringen sidst i april, er udsolgt i Danmark.

I dag offentliggjorde De Danske Bilimportører de samlede salgstal for personbiler herhjemme for juni måned. Og set med en bilsælgers øjne er det dyster læsning.

I forhold til juni sidste år er salget gået tilbage med 12,9 pct. I årets første seks måneder er salget faldet 5,1 pct. i forhold til samme periode sidste år. Og de seneste tre måneder lyder tilbagegangen på 10,4 pct.

Disse tal dækker vel og mærke over det samlede danske bilsalg.

Direktør Bent Mikkelsen fra De Danske Bilimportører siger, at mange af de små personbiler, der ellers er blevet billigere som følge af omlægningen af bilafgifterne 25. april, også er blevet ramt af det vigende salg. Billedet viste dog noget helt andet hos de importører, som Business.dk tirsdag foretog en rundringning til.

Faktisk er der godt med ventetid på nogle af de mest populære modeller.

Fordoblet salg af Peugeot 107

Hos Peugeot oplyser pressemedarbejder Hanne Sørensen, at der har været en enorm efterspørgsel på 107’eren efter afgiftsomlæggelsen.

I maj måned blev salget faktisk mere end fordoblet fra normalt 250 om måneden til lige under 600 stk. Peugeot 107 er faldet knap 20.000 kr. i både diesel- og benzinversionen efter afgiftsændringen. Listeprisen på den billigste benzinmodel er i dag 97.984 kr., mens dieselversionen ligger på 127.000 kr.

Men man skal væbne sig med tålmod, hvis man lige nu er interesseret i at få fingrene i en 107er.

”Ventetiden går til starten af efteråret. Det er svært at sige præcis, men i slutningen af september eller først i oktober kan vi levere Peugeot 1107 igen,” siger Hanne Sørensen.

206eren er der i øjeblikket en mere normal ventetid på – omkring tre-fire uger for en ny 206er, mens ventetiden på 207eren også trækker mere i langdrag og ligger ”et sted mellem 107’eren og 206’eren,” som Hanne Sørensen udtrykker det.

Toyota: Ventetid til oktober og november

Længere ventetider er der hos Toyota. Her oplyser informationschef Rene Mouritsen, at Toyotas mindste bil, Aygo, har leveringstider i oktober og november.

Den næstmindste bil hos Toyota, Yaris, kan i benzinudgaven med en 1,3 liters motor leveres rimeligt hurtigt, mens man ligeledes skal vente til oktober og november på dieselvarianterne og 1,0-modellen.

”Billedet af, hvad folk venter på, har ændret sig siden omlægningen af afgifterne. Der er kommer væsentligt større interesse for dieselvarianterne – her er efterspørgslen steget voldsomt,” fortæller Rene Mouritsen.

Skoda melder alt udsolgt

Hos Skoda er det stort set umuligt at opdrive en ny dieselversion, hvis den skal stå på gaden med det samme. Den største nedsættelse efter afgiftsændringen er Skoda Fabia Diesel, der er dykket med 18.000 kr.

”Vi kan stort set melde alt udsolgt på dieselmodellerne. Efter afgiftsomlægningen er efterspørgslen på dieselbiler blevet endnu stører end tidligere. Prisforskellen på diesel og benzin er for vores vedkommende blevet meget mindre. Forskellen svinger mellem 10.000 og 15.000 kr. i dag mod 15.000 til 30.000 tidligere,” siger Villy Lohse, der er salgschef hos Skoda i Danmark.

For de fleste standardmodellers vedkommende var der før afgiftsændringen omgående levering hos Skoda, oplyser Villy Lohse. Men i dag er ventetiden otte-ti uger på de populære dieseludgaver af Fabia og Octavia.

Snart tomme lagre hos Kia

Hos Kia Motors er det dog noget nemmere at få fingrene i en Picanto. Benzinversionen er faldet næsten 10.000 kr. og koster 89.000 efter omlægningen af afgifterne. Dieseludgaven ligger på 119.727 kr. – et fald på 15.000 kr.

”Efterspørgslen er steget. Vi har dog ikke ventetid lige nu, men vi får helt sikkert et lagerproblem, da vi er ved at rende tør for dem. Problemet er, at der kommer en ny faceliftet model sidste på året, så vi får ikke flere fra Korea lige nu. Men vi forsøger at skaffe flere fra vores andre europæiske markeder. Men vi forventer, at ventetiden vil komme op på måske en måneds tid,” siger Trine Krastrup, presse- og eventkoordinator hos Kia.

Trine Krastrup oplyser, at Kias største sællert lige nu, Ceed’en, ikke har nogen ventetid. Den ligger dog også i en større klasse end småbilerne – dieselversionen begynder ved 209.320 kr., et fald på 20.000 kr. i forhold til tidligere.

”Men vi kan se, at der er sket et skifte nedad i modellerne. Og vi oplever også større efterspørgsel på dieselmodeller nu end før afgiftsomlægningen,” siger Trine Krastrup.