Landbobank er klassens duks

127 år gammel opskrift på bankdrift har gjort Ringkjøbing Landbobank til klassens duks – også i den internationale klasse.

127 år gammel opskrift på bankdrift har gjort Ringkjøbing Landbobank til klassens duks – også i den internationale klasse. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

Da finanskrisen toppede med storbanken Lehmann Brothers’ kollaps på 7. Avenue i New York i september 2008, rystede brostenene også på Torvet i Ringkøbing. De finansielle markeder frøs til is, og som alle andre bankdirektører gav adm. direktør i Ringkjøbing Landbobank John Fisker sig til at tælle penge.

»Man bliver altid nervøs, når sådan noget sker,« erindrer han.

Da banken havde talt sine penge, var der likviditet nok til to-tre år. Dermed havde bankens koncept stået sin prøve, som det også gjorde helt tilbage fra kriserne i mellemkrigsårene – Landbrugskrisen, som den omtales i bankens analer – til de dybe dyk på finansmarkederne i 1987, i 1990erne og omkring 2000, da den såkaldte IT-boble brast.

»Banken har altid været opmærksom på, at man skulle passe på med overdreven risikotagning, og det går igen i vores nichekoncepter, hvor vi satser rigtig meget på at lave 1. prioritets belåning ved finansiering,« forklarer John Fisker.

Lave tabstal

Tabstallene er de laveste blandt samme størrelse banker med en nedskrivningsprocent på 1,1 i 2012, hvor de øvrige banker i den såkaldte gruppe 2 har hensat mellem 1,3 og 5,2 pct. af udlån og garantier.

Andre nøgletal i forhold til banker i ind- og udland viser, at Ringkjøbing Landbobank på trods af at være kapitaliseret halvanden gang så højt som nødvendigt forrenter sin egenkapital med henholdsvis 11,9 og 12,7 pct. i de seneste to år.

Til sammenligning har danske banker i samme størrelse i gennemsnit forrentet deres egenkapital med minus 9,8 pct. i 2011 og minus 0,8 i 2012. De svenske banker, som ligger i den europæiske top, har i gennemsnit forrentet kapitalen med 10,7 og 9,7 pct. i de to år.

John Fiskers formel for bankens drift er enkel: Lavere omkostninger end alle andre og lavere tab på kunder end gennemsnittet.

»De to ting skal trækkes fra de indtægter, man får, og så har man bundlinjen. Det lyder simpelt, men det er egentlig den tilgang, vi har til det,« siger han.