Læskedrikke lover mere end de holder

Læskedrikke lover ofte mere end de holder. Fødevarestyrelsen advarer mod udokumenterede sundhedseffekter.

Foto: Bax Lindhardt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Vitamindrikken Vitamin Well er godt for hjertet. Organic Human Superjuice holder synet sundt. Slow Cow beroliger centralnervesystemet. Cactus-Cure kurerer tømmermænd.

Med sådanne udokumenterede og ulovlige anprisninger er forretningsfolk i fuld gang med at erobre en betydelig del af det danske marked for læskedrikke, skriver 24timer.

På blot to år er salget fordoblet, så de danske forbrugere i år bruger 266 millioner kroner på de nye specielle læskedrikke, mens salget af traditionelle sodavand er faldet i perioden, viser tal fra Nielsen Scantrack dagligvareindeks udarbejdet for 24timer.

Men markedsføringen af læsedrikkene sker med gro­ve løgne og udokumenterede påstande om læskedrikkenes egenskaber, og det giver travlhed hos Fødevarestyrelsen.

- Det vælter ind på markedet med 30-50 af disse nye typer drikkevarer om året. En stor del af dem markedsføres med ulovlige anprisninger. Disse uerfarne virksomhedsejere bryder ofte de love og regler, de burde overholde, siger Charlotte Kølln, sektionsleder i Fødevarestyrelsen, til 24timer.

Det er ikke altid let for Fødevarestyrelsen at få virksomhederne til at makke ret.

- Det, som Fødevarestyrelsen mener, er ikke lov, siger eksempelvis John Wøhlk, direktør i virksomheden Kildespring.

Kildespring har tidligere i strid med reglerne påstået, at en ingrediens i produktet Organic Human Superjuice kunne styrke immunforsvaret og holde synet sundt.

Peter Madsen, marketingchef i Vitamin Well, er heller ikke enig med Fødevarestyrelsen, der har kritiseret virksomheden for at skrive, at "granatæble-ekstrakt har et højt indhold af antioxidanter, der er gode for hjertet".

- Vi har ikke intet gjort galt, for vi følger EU-loven og er uenige med den danske fødevarestyrelse, siger Peter Madsen, der alligevel har fjernet markedsføringen.

Det var i går ikke muligt for 24timerat få kontakt til ejeren af Organic & Co ApS, der står bag drikken Cactus-Cure. Trods kritik fra Fødevarestyrelsen sælger vedkommende fortsat produktet i 7-Eleven - dog med et delvist overstreget udokumenteret udsagn.

Virksomheden bag Slow Cow har fjernet den ulovlige markedsføring.

/ritzau/