Lægeklage over IT-spildtid gør indtryk

Region Hovedstaden giver 2.500 læger ret i deres klage over dårligt sammenhængende IT-systemer og for mange registreringskrav, som tager tiden fra patienterne.

Langsomme IT-systemer, som stadig ikke hænger ordentligt sammen, er med til at gøre sundhedspersonalets dagligdag tung. Foto: Colourbox Fold sammen
Læs mere

2.500 danske lægers nødråb om, at de bruger alt for meget af deres arbejdsdag på at komme ind og ud af forskellige IT-systemer og dokumentere både det ene og det andet, bliver nu hørt.

Regionsdirektør Helle Ulrichsen fra Region Hovedstaden erkender, at lægerne har ret i deres klager, og at der skal gøres en indsats for både at forenkle arbejdet og for, at lægerne kan nøjes med at indtaste adgangs- og kodeord en gang for at få adgang til de mange IT-systemer, som stadig benyttes.

Drukner i afkrydsningsskemaer

Lægerne har klaget over, at de skal gennemregistrere patienterne i stedet for at bruge tiden på at behandle dem.

»Efterhånden eksisterer patienten kun på computerskærm og i afkrydsningsskemaer. Den fysiske udgave er der kun meget begrænset tid til,« hedder det i brevet fra de flere end 2.500 læger, som har skrevet under.

De understreger, at de er helt enige i, at der skal bruges ny teknologi, men at der lige nu er ved at blive kørt så mange nye og ekstra systemer ind, at det på ingen måde nedbringer arbejdsbyrden.

»Det har selvfølgelig gjort indtryk på mig og den øvrige direktion, at så mange er kritiske over for dokumentationskrav og dokumentationsvilkår,« skriver Helle Ulrichsen i et svar til lægerne.

Forværret de seneste måneder

Hun erkender, »at vi udover at revurdere dokumentationskrav også skal understøtte og forenkle dokumentationsarbejdet og forbedre redskaberne«. Samtidig arbejder sundhedssektoren med mange IT-systemer, som er sig selv og ikke koblet direkte sammen med hovedsystemet med den elektroniske patientjournal. Derfor skal personalet hver gang taste sig ind manuelt. Regionsrådet har nu bevilget 20 millioner kroner ekstra til at sørge for bedre stabilitet af systemerne, og i løbet af 2012 vil man kunne nøjes med at logge sig ind én gang.

»Jeg erkender, at langsommelighed og usikker drift, som er forværret i de seneste måneder, har belastet alle uforholdsmæssigt,« skriver Helle Ulrichsen, der slår fast, at koncerndirektionen følger problemerne nøje.