Lad nettet bestemme over din hjemmeside

Netbrugerne taler alligevel om dig på nettet – så hvorfor ikke trække debatten ind på virksomhedens egen hjemmeside?

Foto: Colourbox/modelfoto.
Læs mere
Fold sammen

De sladrer. Kommunikerer. Afslører, bearbejder og formidler. De deler viden. Tip og ideer. Dine kunder, samarbejdsparterne – og de potentielle af slagsen.

Og ikke mindst medier, bloggere og brugere af sociale medier som Facebook og Twitter eller medier som blogs, Youtube og nyhedsfeeds.

Læs også: Hold øje med konkurrenterne

Der bliver delt adskillige informationer om din virksomhed på nettet, hvor der er fri leg i adskillige sociale medier, blogs og debatfora. Så hvorfor ikke invitere budskaberne ind på din egen hjemmeside – og dermed lade internettet styre slaget?

Det har eksempelvis reklamebureauet Wibroe, Duckert & Partners gjort ved at bygge virksomhedens hjemmeside op omkring Google-søgninger, så netbrugere, som klikker sig ind på wdp.dk bliver mødt af et browservindue bestående af de resultater, de selv ville kunne opnå ved at foretage en søgning på virksomhedsnavnet på Google, ligesom der fremstår resultater på søgninger på en række af bureauets projekter. At reklamebureauet på den måde lader internettet tale for sig, har da også skabt en del omtale blandt bloggere, der arbejder med søgeoptimering.

En atomiseret verden

Og selvom det endnu ikke er en model, som flere danske virksomheder har forsøgt at gøre efter, så er det det et godt eksempel på, at internettet ikke længere er lig med en hjemmeside.

Det er en atomiseret verden, hvor virksomheder ikke selv kan kontrollere deres tilstedeværelse – og må agere derefter. Sådan lyder det fra Christian Schwarz Lausten, der er partner i innovations- og konsulenthuset Seismonaut, der blandt andet rådgiver i udviklingen inden for nye medier.

- Det er ikke længere et spørgsmål om at have en hjemmeside for at være på nettet. Det var det i 90erne. I dag handler det om at være til stede der, hvor brugerne er – eksempelvis i sociale medier. Næste skridt er så at trække de kanaler ind på virksomhedens egen hjemmeside, siger Christian Schwarz Lausten og understreger, at det er utroligt vigtigt at erkende, at det ikke er virksomheden selv, som styrer kommunikationen. Den bliver også skabt af nettets brugere.

Det kan virksomheder udnytte på deres egen hjemmeside, hvis de har modet til at invitere netbrugere inden for ved at implementere værktøjer fra eksempelvis Twitter, YouTube, Facebook eller feeds fra bloggere, der omtaler emner, som er relevante for virksomhedens arbejdsområde.

- I dag bruger de fleste virksomheder jo citater fra kundecases, fordi de godt ved, at det er langt mere effektfuldt, hvad nogle udefra siger om virksomheden, end hvad den selv siger. Derfor kan virksomheder med fordel udforske de forskellige værktøjer, der eksisterer på nettet, lyder rådet fra Christian Schwarz Lausten, der imidlertid peger på, at det er fornuftigt, hvis virksomheden selv bevarer en vis grad af kontrol – i stedet for at bygge hele deres site op omkring, hvad der sker på nettet. Det er vigtigt, at brugen af værktøjerne giver værdi for potentielle kunder og ikke alene fremstår som et stunt.

Hos SearchAcademy.dk, der arrangerer kurser og lignende om online marketing, peger indehaver Jan Mortensen ligeledes på, at virksomheder skal passe på med at lukke øjnene for, hvor megen samtale, der foregår på nettet om dem.

- Du kan ikke holde sandheden væk. Der er allerede mange steder på nettet, hvor folk fortæller om deres oplevelser med virksomheder. Derfor er det fornuftigt at åbne for det på egen hjemmeside, hvor man også har en mulighed for at reagere på negativ omtale, siger Jan Mortensen, der også er fortaler for, at virksomheder ikke slipper al kontrollen og bygger hjemmesiderne op kun omkring, hvad netbrugerne skaber.

Omtale med værdi

Dels fordi en vis grad af kontrol og styring er at foretrække for de fleste virksomheder, og dels fordi der vil være mange virksomheder, som ikke vil få en så stor mængde af omtale på nettet, at det vil give værdi nok til potentielle kunder.

Jan Mortensen peger eksempelvis på Twitter som et effektfuldt værktøj til at inddrage netbrugerne på virksomhedens egen hjemmeside. Ved at integrere værktøjet, så det eksempelvis fremstår på hjemmesiden, hver gang virksomhedens navn omtales af Twitter-brugere, er det let og enkelt for kunderne at komme af med deres budskaber, fordi de ikke skal logge ind på et særligt forum for at tale med.

- Twitter og lignende værktøjer vil komme til at være en bestanddel af mange sites i fremtiden, men de fleste virksomheder vil nok anvende værktøjerne som et supplement på deres hjemmesider og ikke slippe hele kontrollen.

Læs også: Hold øje med konkurrenterne