Lås op for mikrodeling af viden

Tjenesten Twitter tog hurtigt fart blandt unge, men nu vil selv de gamle erhvervsrettede IT-giganter som IBM, Oracle og SAP tilbyde den slags teknologi.

Tegning: Jens Hage Fold sammen
Læs mere
Emnet videndeling har været hot i 20 år, uden at nogen har fundet Columbus-ægget. Arbejdsgivere forsøger sig med alskens tech-løsninger og kontorlandskaber, men måske burde de også tage et kig på et nyt begreb – mikrodeling af viden.

Teknologien bag mikrodeling er i familie med mail, chat og SMS, og alligevel ikke. Den brød igennem blandt unge forbrugere, hvor tjenester som især Twitter (kvidren), men også Jaiku er mest kendt. Det handler om ultrakorte beskeder på maksimum 140 tegn.

Kommunikationen indledes typisk som en-til-mange. Det kan gælde et spørgsmål, en status for, hvad man gør lige nu, en efterlysning af nogen, der vil dele en øl den aften og meget andet. Den erhvervsmæssige relevans går i samme retning, omend øl-aftalen måske erstattes af en mødeaftale. Twitter-erfaringer tyder på, at folk med i købet får en oplevelse af at høre mere sammen, og det er heller ikke at kimse af for en arbejdsplads.

Men mikrodeling er heller ikke Columbus-ægget, blot et supplement, for videndeling er en kompleks størrelse.

Mod menneskets natur

For 15 år siden var avancerede IT-systemer til »knowledge management« løsningen. Medarbejderne skulle bare bidrage til en fælles stor hjerne med viden, gode løsninger og grimme erfaringer! Konceptet blev en fuser de allerfleste steder, fordi det simpelthen stred mod menneskets natur. Arbejdsgiverens udbytte var indlysende, men for medarbejderne var svaret på »What’s in it for me?« ikke indlysende.

I samme kategori var alle salgssystemerne, kendt under den kælne betegnelse kunderelationssystemer (CRM-Customer Relationship Management). Sælgerne tændte ikke på at aflevere deres detailviden om deres kunder, så lederen og kolleger fik alt serveret på et sølvfad.

På det seneste har vi set en teknologi, der kaldes wiki, markedsført som smutvej til videndeling. Wiki-princippet kendes bedst fra opslagsværket Wikipedia. Men så vidt jeg ved kniber det jævnlig med succesen andre steder.

Videndeling sker bedst, når den tager udgangspunkt i det enkelte menneskes behov på det konkrete tidspunkt, men vel at mærke på en måde, der er hensynsfuld over for alle andre. Og når det enkelte menneske oplever, at besværet med at hjælpe andre til viden kan give et mangefold udbytte tilbage.

Svaret er ikke det indbyrdes bombardementet af mail med bilag og CC-navne, ej heller chat to mennesker imellem. Svaret er ikke wikier, blogs, søgemaskiner, videokonferencer eller særlige virtuelle projektrum på nettet. Svaret er et mix, efter hvad der falder mest naturligt i den givne situation. Og i det mix ligger også kvidre-tjenester, såsom den purunge, erhvervsrettede Yammer.

I går efterlyste jeg via Twitter viden om danske virksomheder, der bruger Twitter, Yammer eller lignende. Beskeden blev sendt fra PCen, men er jeg på farten, bruger jeg blot mobilen.

Beskeden løb pr. automatik ind hos de knap 70 mennesker, der – med et enkelt klik tidligere – har valgt at »abonnere« på mine beskeder (se http://twitter.com/dortetoft). Få sekunder efter indløb to mail i min indbakke.

Jeg fik at vide, at Twitter bruges hos proindx.dk – et sted, hvor kyndige freelance IT-specialister møder potentielle virksomhedskunder. Twitter bruges også hos zendesk.com – den danskfødte web 2.0-succes, hvis netbaserede tjeneste bruges over hele verden til at forenkle livet hos helpdesk-funktioner.

Fra banalt til fagligt

Folk bruger Twitter-agtige tjenester forskelligt. Nogen mobilsnakker i toget. Andre fagligt såsom »Jeg er netop begyndt på fase to af projektetQ« eller til spørgsmål.

Ville jeg selv have mailet min forespørgsel om Twitter-brug til 70 personer?

Aldrig.

Erfaringen med mikrodeling er, at mængden af mail reduceres betydeligt. De gamle dominerende IT-giganter, IBM, Oracle og SAP, har også fået øjnene op for teknologierne og satser på salg af egne produkter. Interessant er også, hvad der sker hos den amerikanske forbrugerelektronik-kæde Best Buy, der har 160.000 ansatte.

Hos Best Buy har man sat gang i udvikling af egen intern Twitter-agtig service kaldet Mix, baseret på standardproduktet HeadMix. Målgruppen er personer, der har en lederpost i butikkerne, som ikke sidder lænket til PCer og browser dagen lang, men som ofte er ude i diverse ærinder på gulvet. Her kan mobilen bruges til det hurtige spørgsmål til én gruppe eller alle, eller den korte nyhed.

Menigmand på gulvet? Kunden vil sikkert være glad, hvis sælgerne kunne trække på hinandens viden,, når der stilles et spørgsmål.

Har teknologien en chance som et officielt værktøj på danske arbejdspladser? Eller vil medarbejderne blot, som det skete med chat og dokumentdeling på nettet, selv finde frem til en god tjeneste? Svar gerne på bizzen.blogs.business.dk.