Vi taler meget om ligestilling i disse år, men hvis man kigger på den danske iværksætterverden, står det skævt til.
For hver gang man har syv mandlige iværksættere, så er der tre kvindelige af slagsen.
Og zoomer vi ud, så er danske kvinders iværksætteraktivitet blandt de laveste i alle OECD-landene.
De iøjnefaldende konklusioner når en dugfrisk rapport om kvindelige iværksættere fra Dansk Erhverv frem til. Og tendensen skal rettes op, mener organisationen, som for andet år i træk skyder kampagnen »25 kvindelige iværksættere, du bør kende« i gang.
Med kampagnen vil Dansk Erhverv sætte spotlys på 25 kvindelige iværksættere for at give blod på tanden til andre kvinder.
»Vi har et kæmpe uudnyttet potentiale i at få flere kvinder til at blive iværksættere. Og til det mangler vi flere kvindelige rollemodeller, som kvinder kan spejle sig i og tænke: ‘Det kan godt lade sig gøre’,« siger Brian Mikkelsen, direktør i Dansk Erhverv.
Konkret foregår kampagnen ved, at man i hele marts kan indstille kvindelige iværksættere, hvorefter en jury udpeger 25 af dem til en publikation.
Med om dommerbordet sidder Nima Tisdall, som sidste år var en af de 25 kvinder på listen. Den 28-årige iværksætter har startet virksomheden »Blue Lobster« sammen med kompagnonen Christine Herbert.
Med Blue Lobster-appen i hånden kan københavnske restauranter købe fisk direkte fra fiskeren, og Barack Obama udpegede i 2019 Nima Tisdall som et globalt forbillede gennem fonden The Obama Foundation.
Nima Tisdall mener, der er brug for at fremhæve kvindelige rollemodeller inden for iværksætteri, så verdenen får en mere divers opfattelse af, hvordan iværksættere ser ud.
»Kvinders ideer og drivkraft skal simpelthen ud at leve lige så meget, som deres mandlige modparters,« betoner Nima Tisdall.
Den 28-årige iværksætter har flere oplevelser med, hvordan det er at være kvinde i et mandsdomineret iværksættermiljø. Dem vender vi tilbage til.
Forbilleder har en effekt
En følelse af at mangle kompetencer er ifølge Dansk Erhvervs undersøgelse den største barriere for, at kvinder under 30 år kaster sig ud i iværksætteri.
Det er »meget slående« for Brian Mikkelsen.
»Der er ikke nogen mænd, der siger, at de mangler de rette kompetencer. Så hvorfor skulle kvinder mangle dem? Selvfølgelig har kvinder dem, hvis de har den rigtige idé og gåpåmod. Der, tror jeg, at kvindelige rollemodeller vil rykke på noget,« siger han.

Bjarke Oxlund, forsker i køn og ligebehandling samt leder af Institut for Antropologi på Københavns Universitet, ser positivt på tiltaget om at fremhæve kvindelige rollemodeller. Han peger på, at forbilleder er essentielle, fordi man skal kunne genkende sig selv i en mulig rolle, før man overvejer at gå i den retning.
»Hvis der aldrig er nogen, der lægger op til, at kvinder skal være iværksættere – og man aldrig har set en sådan, så er det svært som kvinde at kunne se sig selv i rollen,« forklarer Bjarke Oxlund.
Ifølge Dansk Erhvervs rapport har 15 procent af alle iværksættere en kvindelig rollemodel.
Kvinders modvind
Stod det til Nima Tisdall, skulle flere kvinder vove springet og kaste sig ud i iværksætteri. Det mener hun til trods for, at kvinder, ifølge hende, bliver mødt af mere modstand end mænd, når de stabler en virksomhed på benene.
Forskelsbehandlingen har Nima Tisdall mærket på egen krop.
Inden et møde med en potentiel investor, blev hun og forretningspartneren rådet til at have en mand med ved bordet, så investoren vidste, at pengene »ville blive brugt ordentligt«.
»Det er gået væk med tiden. Jo mere etableret vi bliver, jo mere en forretningsmulighed bliver vi. Men der helt i starten, hvor man bare er en ung kvinde med en idé, der er man bare mere udsat,« siger Nima Tisdall.
Bjarke Oxlund peger på, at den mandlige overvægt af iværksættere kan skyldes, at iværksætteri ofte forbindes med vovemod og en højrisikovillighed – hvilket begge er egenskaber, der typisk tilskrives drenge og mænd.
»Det vil sige, at der er noget med fortællingen om iværksætteri, som er bygget på en meget stereotyp manderolle,« siger Bjarke Oxlund.
En forskel skal lukkes
Selvom modvinden er blevet mindre for Nima Tisdall, så hører hun stadig historier om, at kvinder bliver stillet hårdere finansielle spørgsmål til samtaler med potentielle investorer, imens mænd får lov til at snakke om deres visioner.
Sort på hvidt kan man da også se, at investorer kaster langt flere penge i nystartede virksomheder med mænd ved roret. Blot 1,5 procent af investeringer i danske start ups går til selskaber med kun kvindelige stiftere, viser Dansk Erhvervs rapport.
Det tal skriger til himlen, når kvinder står bag 27 procent af alle iværksættervirksomheder, mener Nima Tisdall:
»De tal taler for sig selv – og den forskel skal helt sikkert lukkes,« mener hun.
Forhåbningen er, at kampagnen er et skridt på vejen til at udligne forskellen. De 25 kvindelige iværksættere, der udvælges, bliver offentliggjort 8. juni.