Kvinder skaber jyske køkkenjob

Danmarks tredjestørste køkkenproducent blev hårdt ramt af finanskrisen. Nu genskaber kvindelige værdier og autenticitet væksten.

Brandmanagerne i TMK Camilla Giandrup og Merete Steenbjerg tryller med TMKs image og forvandler støvede spånplader og hylder til topmoderne køkkener med plads til liv og sjæl. Og det kan ses på TMKs bundlinje. Foto: Henning Bagger Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Landevejen fra Herning til Holstebro skærer monotont gennem det flade landskab. Rundkørsel følger rundkørsel, som lastbilerne skal helt ned i gear for at forcere, mens chaufførerne drømmer om motorvejen, som politikerne har lovet. Efter Aulum kommer omsider skiltet til Tvis, der huser Danmarks tredjestørste køkkenproducent, TMK.

»Det handler om iscenesættelse og autenticitet,« havde direktøren hævdet i telefonen.

»Vi er Danmarks ældste køkkenvirksomhed. Det hele begyndte jo med et snedkerværksted her i Tvis i 1952.«

Hans ord klinger hult, da Deres udsendte åbner døren til receptionen til TMKs anonyme administrationsbygning, der uden arkitektoniske dikkedarer læner sig op ad de kæmpestore fabrikshaller.

Så meget større er overraskelsen, da TMKs to brandmanagers, Merete Steenberg Thomsen og Kamilla Giandrup, tager imod. To yngre fashionistaer, der spiller en vigtig rolle i at trylle spånplader om til alle kvinders hede køkkendrømme. Dem vender vi tilbage til senere.

Køkkener som konjunkturindikator

Køkkenbranchen er en følsom konjunkturindikator, og de fleste danske producenter fik et drag over nakken, da finanskrisen ramte. Da det gik hedest til i årene frem til 2007, skiftede danskerne køkken hver sjette eller syvende år. Nu er frekvensen hver tolvte eller trettende år eller endnu sjældnere. Køkkensalget simrer, men der er langt til det vilde forbrug før finanskrisen.

TMK producerer mellemprisklassekøkkenerne Svane Køkkenet og Tvis Køkkenet og fik ligesom konkurrenterne bank under finanskrisen. Den adm. direktør siden 2007, Ole Lund Andersen, har netop aflagt 2013-regnskab for sin ejer, kapitalfonden Axcel, og TMK leverer fremgang i omsætning og bundlinje for fjerde år i træk.

»Vi nåede en organisk vækst på små ti pct. i Danmark sidste år. I Norge, hvor vi er startet for halvandet år siden, gik det helt forrygende med en omsætningsfremgang på 30 pct.,« fortæller han tilfreds.

»Vi mærker tydelig fremgang i de store byer. Folk flytter ganske vist mindre, men mange vælger i stedet at udstyre deres gamle hus med et nyt køkken. Det kan jo fås for et ejendomsmæglersalær, som man sparer, hvis man bliver boende.«

Det feminine touch

Der dufter af frisk træ i produktionshallerne, hvor der er overraskende stille – og stort. Nyansatte og gæster farer nemt vild. Små hjørner med kaffekrus og en åbnet pose med kanelsnegle vidner om en nylig pause mellem pladesave og montagebånd.

Ved en af arbejdsstationerne giver en kvindelig ansat en stabel kantlister den sidste kærlige finish. De små balustre fuges fint med en engangssprøjte. Bagefter går hun efter med en klud. Så er listen perfekt.

30 ud af 150 af de ansatte i produktionen i den mandsdominerede branche er kvinder.

»Vi gør en aktiv indsats for at tiltrække kvinder. De har den rette »gefühl«, de er detaljeorienterede og sikrer, at det nye køkken er rent og lækkert, når kunderne får det ind i huset,« siger produktionschef Henrik Dahlgaard.


TMK har i dag trukket al produktion hjem fra udlandet. For selv om lønnen er højere herhjemme, så er det billigere. Virksomheden sparer lagerplads, og kunderne får produceret efter ordre og præcis, som de vil have det. Der bliver også fyldt bedre op i produktionshallerne, hvor kapaciteten langtfra er udnyttet.

Tom Dixon og Stelton i kobber

Vi vender tilbage til de to brandmanagers Kamilla Giandrup og Merete Steenberg Thomsen, for det er i høj grad de to kvinder og deres kønsfæller i produktionen, der sikrer ny vækst i TMK. Men hvad gør de? For det første holder de sig up to date med trends, tager på møbelmesse i Milano, studerer de fremmeste boligblade og -blogs og samarbejder tæt med TMKs arkitekt.

De nye kataloger fra Svane og Tvis Køkkener ligner eksklusive boligmagasiner. Kamilla Giandrup og Merete Steenberg Thomsen har fotograferet Tvis- og Svane-køkkener i rigtige hjem frem for de sterile renderinger, som computerskabte køkkenfotos kaldes.

»Det er nemmere at skabe drømme med levende mennesker. Det giver større autenticitet,« forklarer Merete Steenberg Thomsen.

I det tykke glittede katalog kan kunderne beundre andre kunders køkkener i private hjem. Som f.eks. indretningsarkitekt Stefanie Conjes Svane-køkken i Berlin med rå, afskallede vægge. Mari Frengstads Svane Køkken i hendes viktorianske byhus i hjertet af London og et Tvis Køkken, der er installeret i en rustik skihytte i Hemsedal i Norge.

De to brandmanagers iscenesætter med de nyeste accessories, hvad enten det er Tom Dixons lamper og Steltons termokander af kobber eller forårets blege lakserosa modefarve i kataloger og butikker. Kamilla Giandrup har f.eks. indgået aftale med Stelton om at bruge virksomhedens produkter i de mange nyåbnede butikker i Norge.

»Nordmændene helt vilde med det,« forklarer hun.

Det er kvinderne, der træffer beslutningen. Drømmene lokker dem ind i køkkenbutikkerne, men så tager hverdagens behov over.

»Lågerne skal holde til, at børnene leger og støder ind i dem. Der skal også lukkes ned for rodet. Derfor har vores køkkener skuffer, der er beregnet til familiens opladere, stikkontakter, som forsvinder op i overskabet, og låger, der kan trækkes ned og gemme køkkenmaskinerne væk, når arbejdet er slut. Så bliver rummet smukt som en stue,« siger Merete Steenberg Thomsen.

Mangel på faglærte

Ude i fabrikshallerne arbejdes der i skift fra kl. seks morgen til midnat. Men der er plads til langt større produktion, hvis væksten fortsætter. Og hvis TMK kan få de rigtige folk. For nylig søgte Ole Lund Andersen seks maskinsnedkere og fik 550 ansøgninger. Men ikke ret mange uddannede snedkere.

»Under krisen forsømte mange at tage lærlinge ind, og nu er der mangel på de kompetencer, vi har brug for,« siger Ole Lund Andersen, der har mange års erfaring i møbel- og køkkenbranchen. Han er manden, der bankede Tvilum Møbelfabrik op til Danmarks største med en omsætning tæt på tre mia. kr. i 2007, hvor han rejste til TMK.