Kvinder indtager købmandsbranchen

Selvom over 80 pct. af detailhandlens købmænd er mænd, åbner stadig flere kvinder deres egen butik.

Foto: Martin Dam Kristensen. Over 80 pct. af detailhandlens købmænd er mænd, men kvinderne er på vej, siger Rema 1000s adm. dir.
Læs mere
Fold sammen
De seneste 10 år er der kommet flere kvindelige købmænd i landets butikker. Kvinderne er dog stadig i mindretal. Over 80 pct. af landets købmænd er fortsat mænd.

Discountkæden Rema 1000 er en af de butikskæder, der har oplevet en stigning i kvindelige købmænd. Det er dog stadig kun ni ud af 175 købmænd, der er kvinder.

”Vi er glade for den udvikling. Vi vil gerne have flere kvinder, og det er der også på vej. Der kom fire kvinder igennem ved vores seneste talentudviklingsprogram, som forhåbentlig snart skal have deres egne butikker,” siger adm. dir. i Rema 1000, Henrik Burkal og tilføjer.

”Selvom vi ikke ser på kønnet, men på mennesket og deres kvalifikationer, er min erfaring, at kvinder driver nogle pæne butikker og er gode ved personale og kunder.”

Enlig mor åbnede Rema 1000
På opfordring fra andre startede Charlotte Nielsen som en af de første kvinder for ni år siden en Rema 1000.

”Jeg var meget i tvivl, fordi jeg var alene med min søn, men jeg fik at vide, at hvis der ikke var plads til enlige mødre, så var konceptet forkert. Så jeg blev testet og meldt egnet til at have en butik, og siden da har jeg haft den siden,” siger hun.

Men med en barnepige én gang om ugen, fik Charlotte det hele til at køre rundt, og der er bestemt ingen minusser ved at kvindelig købmand, siger hun.

”Mange kvinder kan meget mere, end de tror. Det var jo heller ikke mig selv, der søgte det, men andre, der mente, jeg godt kunne klare det. Som der var en, der sagde til mig: ”Hvis mænd kan 60 pct. af jobbet, kan de det, kvinder vil gerne være 170 pct. sikre”.”

Flere køb-kvinder
Ifølge organisationen, De Samvirkende Købmænd, er der i øjeblikket 13,5 pct. kvindelig købmænd i Danmark, 5 pct. er par, og 81,5 pct. er mænd. Men Charlotte Nielsen er lige som Henrik Burkal sikker på, at fremtiden vil byde på flere køb-kvinder.

”Antallet vil stige. De unge kvinder, der kommer frem, og dem, jeg har i min butik, er meget målbevidste og karriereorienteret,” siger hun.

Hverken Charlotte Nielsen eller Henrik Burkal kan dog komme med et konkret gæt på, hvor mange kvindelige købmænd, detailhandlen i fremtiden kan byde på.