Kvinder er de nye nørder

Nye undersøgelser viser, at kvinder spiller mere »casual gaming« end mænd. Alligevel mangler der målrettede spil til piger.

Langt størstedelen af nye elektroniske spil er lavet af og til mænd og drenge, men industrien snyder sig selv for den oplagte pigegruppe. Fold sammen
Læs mere
Foto: Dennis Lehmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

VANCOUVER, CANADA: De digitale forbrugsmønstre forandrer sig, og en fagre ny verden toner frem på skærmerne. De gamle fordomme om, at computerspil er for drenge, er så småt ved at ændre sig i takt med, at den teknologiske udvikling sender mobile spillekonsoller i lommen på os alle.

Mens markedet for klassiske spillekonsoller som Playstation og Xbox stagnerer, er et nyt marked af mobilspil og såkaldt »casual gaming« på nettet eksploderet. Og nye undersøgelser foretaget af analyseselskabet IBISWorld viser, at mens langt størstedelen af spillere af computerspil til PC og spillekonsoller er drenge, er billedet meget mere nuanceret, når det kommer til mobilspil og »casual gaming« på sociale netværk som Facebook.

Markedsanalysen viser nemlig, at inden for denne kategori er 54 procent af mobilspillerne piger. Snævrer man feltet ned til de spil, der handler om social interaktion og rollespil, er andelen af piger helt oppe på 70 procent.

Få spil målrettet til piger

Alligevel er langt størstedelen af nye spil lavet af og til mænd og drenge. Dermed snyder industrien sig selv for en oplagt kundegruppe, lyder det fra en af de få spilleproducenter, der sigter efter pigerne.

»Vi ser nu flere og flere spil til piger, men de fleste er i virkeligheden drengespil, der er farvet pink og har fået et par enhjørninger hist og pist,« siger Brenda Bailey Gershkovitch fra det Vancouver-baserede Silicon Sisters.

»Sorority Life«, der er blandt de mest downloadede pigespil, er et godt eksempel. I virkeligheden er det et mafiaspil, der kort inden lanceringen blev ændret til et pigespil i stedet.

»Der er stor efterspørgsel på spil fra pigerne, og de fortjener at få spil, der er lige så gode som dem, der er lavet til drengene,« siger Brenda Bailey Gershkovitch.

Spil erstatter sæbeopera

Kvindernes entré på spillemarkedet har også sat sine spor andre steder. Godt nok har seertallene for sæbeoperaer været støt dalende i mange år, men efter at Facebook og »casual gaming« er slået igennem, har kurven været anderledes stejl.

Det har fået flere amerikanske eksperter til at pege på, at sæbeoperaerne taber til nye underholdningsformer – blandt andet mobilspil og spil på sociale netværk. Umiddelbart har ingen kunnet påvise en direkte sammenhæng, men sikkert er det i hvert fald, at spilproducenter som Zynga har haft enorm succes med eksempelvis »Farmville«, der har 47 mio. aktive brugere.

Og da Zynga lancerede »CityVille« i december 2010, fik spillet 100.000 brugere på en dag, og det tog blot en måned at få mere end 70 mio. brugere. I dag er tallet nærmere 90 mio.

Spillene er gratis som udgangspunkt, men spillerne kan købe ekstra funktioner som traktorer, luftballoner og andet ekstra tilbehør. De ekstra ting koster små beløb, men antallet af brugere gør det samlede marked til en forretning, der forventes at nå 14 mia. kroner i løbet af de næste tre år.

Zynga alene har på tre år formået at få en omsætning på 4,4 milliarder, og der tales nu om en børsnotering med en samlet værdi i omegnen af 40 mia. kroner.

Tøset markedspotentiale

Set i lyset af omsætningen blandt de populære spil på Facebook eller de største hits på mobiltelefoner, undrer det Brenda Bailey Gershkovitch, at der ikke er flere spilproducenter, der lægger skydespillene lidt på hylden og forsøger sig med spil, der tiltaler pigerne.

Og det handler i høj grad om sociale rollespil, gåder og puslespil, viser markedsundersøgelserne. Men hvis spillene skal være en succes, kræver det ifølge Brenda Bailey Gershkovitch, at flere kvinder bliver involveret i produktionen.

»Jeg håber, flere producenter får øjnene op for markedet, så vi kan få noget mere opmærksomhed. Også for fremtidens skyld. Vi skal have flere kvindlige spildesignere, for ellers får vi svært ved at opfylde markedspotentialet,« siger Brenda Bailey Gershkovitch. B

Berlingske Business var inviteret til Canada af det canadiske udenrigsministerium.