Kvindeforbrug er det nye marked

Amerikanske Marina Maher Communications har i 27 år udelukkende fokuseret på kvindelige forbrugere. Et fokus, der har givet bureauet mulighed for at differentiere sig i forhold til andre bureauer i en stadigt mere konkurrencepræget branche.

Foto: WANG ZHAO
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I 1983 begyndte Marina Maher kommunikationsbureauet Marina Maher Communications (MMC), der specialiserede sig i at skabe sammenhængskraft mellem virksomheder og den kvindelige forbruger.

Og der kan være god grund til at specialisere sig i netop kvindelig købsadfærd. Et studie fra 2009 lavet af Boston Consulting Group, et verdensomspændende management konsulentfirma, påpeger kvinders købekraft og indflydelse verden over. Ifølge det står kvindelige forbrugere for mindst 65 procent af alle køb i et bredt udbud af produkter.

Kombinerer man forudsigelsen fra Boston Consulting Group med konkurrencefeltet inden for kommunikationsbranchen, er Debra Gaynor fra Marine Maher Communications meget tilfreds med sit valg af marked.

I dag har det Manhattan-baserede bureau omkring 100 ansatte og rådgiver store virksomheder som den amerikanske lægemiddelproducent Pfizer, Kimberly-Clark, der blandt andet står bag brandet Kleenex, og danske Novo Nordisk.

Ved at specialisere sig i marketing til kvinder kan den mellemstore virksomhed skille sig ud blandt de store multinationale PR-firmaer, fortæller Debra Gaynor, chief business strategist.

Husstandens CEO

»Man tror måske, at det er en nichebranche, men på forbrugerområdet er kvinden CEO for husstanden, og hvis hun ikke træffer beslutningen direkte, så har hun stor indflydelse på beslutningen. Den viden giver os mulighed for at arbejde i flere brede kategorier, men vi har også en måde at differentiere os på og demonstrere over for kunderne, at vi forstår deres mål bedre end vores konkurrenter,« siger hun.

Teknisk set er der ikke noget, som Marina Maher Communications gør, som ethvert andet kommunikationsbureau ikke vil kunne gøre. Men ifølge Debra Gaynor handler det om fremgangsmåden i forhold til kundens behov.

»Det handler om, hvordan vi forstår forbrugeren, og hvordan vores indsigt i forbrugeren virkelig taler til kvinden på en måde, som firmaer, der ikke er specialiserede i det, ikke vil være i stand til,« siger hun og fortæller, hvordan branchen er blevet mere konkurrencedygtig, fordi flere større PR-firmaer er begyndt at udvikle speciale i at markedsføre til kvinder. Trods det har MMC haft et godt år.

»Vi er meget selektive i forhold til, hvilken branche vi går efter. Hvis det ikke ligger inden for vores område af ekspertise, så reserverer vi vores ressourcer til forretningsmuligheder, som vi har en god chance for at vinde.«

Kvindeøkonomi vokser

Og ifølge konsulentfirmaet er kvinder det største nye marked set nogensinde og forudsiger, at købekraften på omkring 110 billioner kroner, som kvinder verden over i dag repræsenterer, de næste fem år vil stige med knap 27 billioner kroner. Holder forudsigelsen stik, vil det kvindelige marked stige mere end det dobbelte af de to hotteste udviklingsmarkeder Indien og Kina vil tilsammen.

»Den kvindelige økonomi er lettet, efter at flere kvinder er begyndt at arbejde fuld tid,« sagde den administrerende direktør for Boston Consulting Group dengang om undersøgelsen.

»De tjener en højere løn, og det giver dem magt derhjemme. Det er en selvopfyldende cirkel af succes.«

»Det har været et rigtig godt felt for vores virksomhed at sætte sig på, specielt fordi konkurrencen i løbet af de seneste par år er blevet mere og mere intens. Klienter vil se resultater og forventer mere end tidligere. Når vi er tro mod vores mission om at markedsføre til kvinder, så giver det os en fordel, som vi ikke ville have haft ellers.«