Kunstigt åndedræt til Saab

Den pressede bilproducent får lidt længere tid at løbe på. Ny kinesisk investor køber både biler og aktier i selskabet. Men det betyder ikke, at alle problemer er løst.

Foto: FABRICE COFFRINI
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Det svenske bilmærke Saab lignede en konkurskandidat fredag eftermiddag. Nu meddeler den hollandsk ejer, at den har indgået en aftale med en ny kinesisk investor. Aftalen sikrer dog kun likviditet på den korte og mellemlange bane.

Det er Kinas største børsnoterede bilforhandlerkæde, Pangda Automobile Trader, som nu melder sig på banen. Aftalen betyder, at Pangda køber for 45 millioner euro (ca. 335 mio. kr.) Saab-biler. Derudover sætter det kinesiske firma sig på 24 procent af Spyker-aktien – en handel, som koster kineserne 65 millioner euro. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Dermed ser det ud til, at det svenske bilmærke får lidt længere tid at løbe på. I sidste uge måtte Spyker ellers meddele, at en aftale med en kinesisk investor faldt på gulvet, på trods af at der var givet håndslag på aftale, der skulle skaffe likviditet. Derfor så det meget sort ud for Saab, som har haft produktionsstop i to uger fordi, at underleverandørerne er blevet betalt.

Men nu siger Spyker, at der er skaffet kapital, der kan sikre driften på mellemlang bane. I meddelelsen gør Spyker det også klart, at den mener, at aftalen også kan være med til at understøtte Saab ved at gøre bilmærket mere tilgængeligt på det kinesiske marked.

”Begge parter har tillid til, at dette partnerskab gør det muligt for Saab og Pangda at skabe en stærk forretning. Først i form af distribution og senere i form af egentlige Saab bilfabrikker i Kina,” skriver Spyker i meddelelsen, der i samme åndedrag gør opmærksom på, at både kinesiske, svenske og EU-myndigheder ikke endnu har godkendt aftalen.

Pangda Automobile har netop sikret sig en fyldt pengekasse, idet selskabet i sidste måned blev børsnoteret og i den forbindelse rejste en milliard dollar (ca. fem mia. kr.) i frisk kapital.

Den Saab-aftale, der gik i vasken i sidste uge, var med selskabet Hawtai, der angiveligt trak sig efter det var på besøg på Saab-fabrikken i Sverige og så, hvor slemt det så ud i produktionen.