Kunderne pressede på for mobil e-handel hos Coop

Det var kunderne, der fik Coop i mobile omdrejninger med koncernens digitale flagskib, Irma.

Jesper L. Wacherhausen, direktør og ansvarlig for online food i Coop. Foto: Erik Refner
Læs mere
Fold sammen

»For et år eller to siden var vi ikke gode nok på det mobile. Men vi kunne se, at stadig mere foregik via smartphone og tablets. På et tidspunkt kom 30 procent af vores nettrafik fra tablets og 20 procent af omsætningen. Det fik os til satse seriøst på den mobile platform.. Andelen af nyhedsbreve og andre mails, der bliver læst på mobilen er efterhånden steget til 50 procent,« fortæller Jesper L. Wacherhausen, direktør og ansvarlig for online food i Coop.

Antallet af Apple-brugere har været centralt i Irmas mobile strategi.

»80 procent af vores trafik kommer fra iOS-platformen (Apples styresystem, red.), og derfor var det naturligt at lave en app til såvel iPhone som iPad. Til resten af brugerne med Android og Windows Phone har vi vores mobilhjemmeside.«

En af de oftest hørte indvendinger mod e-handel som kanal er det fysiske detailleds frygt for kannibalisering, men det er et spørgsmål om åbenhed og indsats, fortæller Jesper L. Wacherhausen.

»Jeg er meget på landevejen for at besøge vores 80 butikker og nedbryde barrierer. Vi viser, hvad vi laver, og vi kan fortælle, at kunden bliver mere loyal gennem e-handel og køber mere på tværs af kanaler, også i butikke­n. Kunder, der ikke har handlet online før, kan få et løft på 50 procent på tværs af Irma.«