Kunderne kan selv

I det meste af Europa bruger de store detailkæder selvbetjeningskasser. Dansk Supermarked har systemerne på prøve i Danmark, og indtil videre er det en succes.

Foto: Scanpix. Dansk Supermarked forsøger sig med selvbetjeningskasser og mener selv, det er en succes
Læs mere
Fold sammen
Vi gør det allerede i lufthavnen og på tankstationen. Betjener os selv. Nu skal danskerne vænne sig til at scanne sine egne varer, når de handler ind i landets største supermarkeder.

"Vi gider ikke stå i kø, vi vil ind og handle, gøre vores indkøb og så efterfølgende komme ud så hurtigt som muligt. Selvbetjeningskasseapparaterne giver mere volumen for supermarkederne og samtidig kunderne en væsentlig bedre service," siger Ricky Jürgens, der sidder som administrerende direktør i virksomheden NCR i Danmark.

NCR producerer kasseapparater, hvor kunden selv kan scanne sine varer og betale kontant eller med kort. Hvor der normalt står et enkelt kasseapparat, kan der i stedet stå to eller tre selvbetjeningskasser. Dansk Supermarked kører lige nu et projekt i to af virksomhedens største detailkæder - en Netto på Nørrebro og en Føtex i Århus.

"Indtil videre går det rigtig godt, det kører som om, de har været der altid. Omkring 35-40 procent vælger selvbetjeningssystemet. Målgruppen var de kunder, som ikke skulle have så mange varer, og ved observation er det også dem, der har færre end femten varer i kurven, som bruger det," fortæller Steffen Skov Larsen, der er driftskonsulent i Føtex og ansvarlig for selvbetjeningsprojektet.

Der er tidligere gjort fallerede forsøg på at få danskerne til at betjene sig selv i supermarkederne. For eksempel kunne handlende i ISO tidligere benytte sig af et bærbart scanningsapparat, der skulle bæres med rundt i butikken. Et projekt som dog hurtigt blev nedlagt igen.

Danmark er bagud
Føtex har indtil videre været så tilfredse med systemet, at de lige nu er i gang med at udvide til 8-10 butikker i resten af Danmark. Samtidig undersøger de, hvorhenne kundegrundlaget er tilstrækkeligt varieret med både småt – og storhandlende folk løbende gennem hele butikkens åbningstid.

"Det er mellem 40 og 60 procent af varehusene, der vil egne sig til selvbetjening, vil jeg tro, men det vil analysen vise," fortæller Steffen Skov Larsen om potentialet for de i alt 78 Føtex-varehuse på landsplan.

De største spillere på det europæiske detailmarked har for længst indført systemet, og på den anden side af Øresund forløber et projekt med Coop i Sverige over al forventning. Svenske kunder kan betjene sig selv i 25-30 butikker, og indenfor det første kvartal af 2009 vil antallet nå 50. Erfaringerne fra resten af Europa har vist, at systemerne har en smittende effekt, når først én kæde indfører systemet.

"Hvis du ser på Tesco som eksempel i England, så fulgte de andre stille og roligt med efterfølgende. En undersøgelse viste, at ni procent af kunderne valgte Tesco på grund af deres selvbetjeningskoncept, og det fik detailkæden Asda til at starte samme koncept. Det er også derfor den Matas-lignende kæde Boots begyndte. På den måde ser vi, at når de andre begynder at have en benefit af systemet, så vokser markedet og bliver mere modent," fortæller administrerende direktør i NCR, Ricky Jürgens.