Kunderne foretrækker Irma og Skoda

Digitale medier og købsmuligheder har vendt op og ned på danskernes forbrugsmønstre. Et stringent kundefokus afgør konkurrencen om at blive danskernes foretrukne virksomheder.

Irma er en af to virksomheder, som får den højeste score i en undersøgelse af kundetilfredshed foretaget af Brandhouse. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Fisker
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Irma og Skoda løber af med sejren i en undersøgelse af kundetilfredshed foretaget af marketing- og kommunikationsbureauet Brandhouse.

De 12.000 danskere, som har medvirket i undersøgelsen, kårer klart Skoda og Irma som dem med den højeste kundetilfredshed. Det fremgår også tydeligt, når man kigger på de to firmaer, at de prioriterer deres kunders oplevelser utrolig højt.

»Irma og Skoda har det til fælles, at de forstår kundernes behov – og vælger at arbejde med dem konsekvent og metodisk. Irma er på mange måder en oplagt vinder, fordi de tænker service og oplevelser ind i alt, hvad de gør, lige fra kassedamen til deres kundeblad Krydderiet,« siger administrerende direktør i Brandhouse, Stiig Helgens.

Han beskriver Skodas placering som en sensation.

»Efter mange år i skyggen scorer scorer de nu højest på et af de allervigtigste parametre, når det gælder kundetilfredshed målt på, at kunderne i langt højere grad vil anbefale Skoda end andre bilmærker til venner og familie. Det er en faktor, der får en virksomhed til at overleve og tjene flere penge end konkurrenterne,« siger Stiig Helgens.

Han understreger, at det først og sidst handler om virksomhedernes kundefokus.

»Vores undersøgelse viser, at der er en klar sammenhæng mellem gode kundeoplevelser og høj kundeloyalitet. Men alt for mange virksomheder og ledere overser betydningen af en struktureret viden om kunder og deres adfærd. Der er mange håndtag, der skal drejes på for at skabe en succesfuld service- eller detailvirksomhed, men succesen starter og slutter med kunderne,« siger Stiig Helgens.

De digitale medier og elektroniske købsmuligheder har vendt op og ned på kundernes købsadfærd. Ofte ved kunderne lige så meget eller mere om produkterne end de ansatte i butikkerne. Det er helt nye toner for virksomhederne.

Placeringen af virksomheden spiller heller ingen rolle længere, da varerne kan blive bragt fra et billede på computerskærmen direkte til dørtrinnet, og det gør konkurrencen mellem virksomhederne endnu hårdere. Kundernes oplevelser fra de forskellige virksomheder har derfor fået endnu større betydning for kundernes loyalitet end tidligere.