Kunder vil fortsat strømme til Telenor i 2015

Analytiker spår, at Telenor vil fortsætte kundefangst i 2015 med 20-25.000 nye kunder hvert kvartal.

Telenor præsenterer tredje bølge af sit omstillingsprogram, der skal sikre, at Telenor har en fremtid i Danmark. Topchef Marek Slacik orienterer. (Foto: Keld Navntoft/Scanpix 2014) Fold sammen
Læs mere
Foto: Keld Navntoft

Telenor vil fortsætte med at være aggressive i deres forsøg på at kapre kunder fra andre telefirmaer, og senioranalytiker i Sydbank, Morten Imsgard, skyder på, at den strategi vil give telegiganten 20-25.000 nye kunder hvert kvartal i 2015.

»Pilen peger opad for deres kundebase. Jeg forventer ikke, at Telenor bliver mindre aggressive, før fusionen med Teliasonera er afklaret, og det vil betyde flere mobilkunder i 2015,« siger Morten Imsgard.

Det er især TDC, der har mistet kunder i 2015, og mens TDC mistede 21.000 mobilkunder i sidste kvartal, har Telenor altså fået 24.000 nye i samme periode. Men strategien har ifølge Morten Imsgard en udløbsdato.

»TDC har lidt mere langsigtede briller på, og det vil gøre ondt på dem i et stykke tid. Men de er nødt til at vise sig som den fornuftige, stabile spiller på det danske marked. Der er intet, der tyder på, at nogen firmaer vil skifte strategi, før fusionen mellem Teliasonera og Telenor er afklaret,« siger Morten Imsgard.



Telenor har på trods af øgede tal for mobilkunder haft en lavere indtjening, end analytikere havde forventet. Telegiganten udsender dog ingen resultater for det danske marked, så det er i realiteten umuligt at se, hvordan det er gået med Telenors indtjening i Danmark.

Senioranalytiker Morten Imsgard påpeger, at det kan være en bekvem måde at håndtere en situation på det danske marked, hvor Telenor har oplevet en faldende indtjening. Telenor opgiver ikke danske tal, da man på grund af den kommende fusion håndterer Danmark som et ikke fortsættende marked.