Kunder skal hindre håndværker-sjusk

Har din håndværker sjusket? Så har du nu muligheden for at klage centralt og oven i købet få en check på 10.000 kroner for det. Håndværkerne vil til at pleje deres image.

Et nyt evalueringssystem skal gøre det lettere for kunderne at give ris og ros for udført håndværkerarbejde, skriver Jyllands-Posten.

Gider kunderne tage sig tiden til at besvare og indsende et spørgeskema, lokker Håndværksrådet med kontante pengepræmier på op til 10.000 kroner. På den måde skal håndværkerne pleje deres image og slippe af med eventuelle brodne kar i branchen.

”Systemet går i al sin enkelhed ud på, at kunderne får udleveret en brochure med et spørgeskema første gang håndværkeren træder inden for døren. Når så regningen senere bliver fremsendt, er der påsat et klistermærke med opfordring til kunden om at udfylde spørgeskemaet med oplysninger om, hvordan kunden synes arbejdet er blevet udført, og så formidler vi arbejdet videre til den pågældende virksomhed,” siger økonom i Håndværksrådet Jakob Brandt til Jyllands-Posten.

Håndværksrådet vil sende månedlige rapporter og kvartalsrapporter ud til de virksomheder, der er med i ordningen, så de kan gå et generelt billede af, hvad de gør godt, og hvor de kan forbedre sig.

”Det er i denne månedsrapport, at mester kan følge med i kundernes tilfredshed med de ansatte i firmaet. Hvis der er medarbejdere som tilbagevendende bliver fremhævet, eller hvis der er en enkelt medarbejder, som gentagne gange giver anledning til negativ tilbagemelding fra kunderne, kan chefen jo eventuelt bruge det i sin ansættelsespolitik og lønforhandling med de pågældende medarbejdere,” siger Jakob Brandt til Jyllands-Posten.